تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024

آخرین اخبار

سکان مدیریت شهرداری به فرزند مسجدسلیمان سپرده شد نصب سیستم فرکانسی انتقال اطلاعات فرآیندی چاه گازی از طریق خط لوله جریانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان انتصاب ۲ عضو جدید در هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی اولین نشست اعضای هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی در سال ۱۴۰۳ برگزار شد نشست اعضای انجمن تکواندو کارگری استان خوزستان با حضور مهندس عباس علوانی دبیر هیئت ورزش کارگری استان خوزستان برگزار گردید فرخ نیا سرمربی پیشکسوتان ایذه جوانان‌ فولاد خوزستان در اندیشه قهرمانی امیر سرتیپ دوم سعید امیری مدیرعامل باشگاه رعد پدافند هوایی ارتش منصوب شد دعوت بازیکنان مستعد و پرورش یافته در باشگاه آزادگان مسجدسلیمان به اردوی تیم ملی جوانان+اسامی و عکس شهردار نفتی، فرصتی مناسب برای تبادل دانش و خدمات برای مسجدسلیمان/ آیا علی جعفری پیشنهاد شورای اسلامی شهر را میپذیرد؟ عبداله جلیلی کیا به سمت “سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز” منصوب شد تاثیر ورزش بر اختلالات حرکتی سابقه «رد صلاحیت» یا «ابطال آرای» افراد منتخب پس از انتخابات مجلس پوست اندازی سیاسی در مسجدسلیمان بزرگ، حاصل تفکر مطالبه گری عمومی صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین چاه نفت خاورمیانه و ایران برای بازدید توسط میهمانان نوروزی آماده است کاندیداها دلایل شکست خود را بررسی کنند تشدید نظارت و بازرسی های مشترک بر بازار شهرستان در آستانه عید نوروز گفتگو با پیشکسوت فوتبال خوزستان/ فولاد خوزستان از نظر امکانات سخت افزاری در آسیا تک است /ابراهیم اشکش و مجید باقری نیا این فصل با دست خالی عالی کار کردند نفت مسجدسلیمان ۲ خیبر لرستان ۰

11
به گزارش پایگاه خبری دیدبان مسجدسلیمان

چهارمین اتاق گفتگو با سلسه مباحث مسجدسلیمان در مسیر توسعه و با موضوع جاده های مواصلاتی مسجدسلیمان بزرگ، برگزار شد

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 5 دقیقه
  • کد خبر : 8029
  • 28 مرداد 1400 - 16:49
چهارمین اتاق گفتگو با سلسه مباحث مسجدسلیمان در مسیر توسعه و با موضوع جاده های مواصلاتی مسجدسلیمان بزرگ، برگزار شد
این اتاق گفتگو ساعت 22:00 دوشنبه شب مورخ 25 مرداد 1400 ، و با محوریت راههای حوزه مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در بستر نرم‌افزار کلاب هاوس برگزار گردید

دیدبان مسجدسلیمان : در این گفتمان ۳ ساعته که با حضور جمعی از فعالین حوزه راه و کارشناسان مربوطه برگزار گردید در ابتدا کارشناسان اتاق به راه میانبر بعنوان اصلی ترین راه مواصلاتی منطقه به شرح ذیل پرداختند.
مسیر دسترسی مسجدسلیمان به مرکز استان بدنبال کشف نفت و از سال ۱۹۰۸ میلادی، و با توجه به تبدیل شدن مسجدسلیمان به قطب صنعتی شمال خوزستان، به طول قریب به ۱۴۰ کیلومتر احداث گردید.

◀️ راه میانبرمسجدسلیمان به اهواز
در سال ۱۳۸۹ با بررسی انجمن دوستداران شهرستان مسجدسلیمان، شرح نیاز مسیر جدید از تمبی به سه راهی نفت سفید با طول نزدیک به ۲۱ کیلومتر تهیه و پس از پیگیری های لازم و با پیمانکاری شرکت شارستان کار مطالعاتی آن آغاز شد. طرح اولیه شامل دو تونل به طول ۳ونیم و ۱ونیم کیلومتر و جاده دو خطه با مبلغ ۱۱۰میلیارد تومان به تصویب رسید.پس از آن یک طرح دیگر از طریق اداره راه شهرستان از سه راهی نفت سفید به سمت آبگنجی و از آنجا تا سه راهی دانشگاه آزاد اسلامی مسجدسلیمان بصورت مارپیچ و به طول ۳۶ کیلومتر پیشنهاد شد که خود مانع بزرگی بر سر راه احداث پروژه قبلی بود. مع الوصف تا کنون و قریب به ۱۲ سال منازعات بر سر این دو پروژه وجود دارد و نتیجه آن محرومیت مردم شهرستان از یک جاده مناسب به مرکز استان می‌باشد که در این خصوص با بازدیدهای اولیه محیط زیست کشور با عبور واصلاح مسیر و خروج از منطقه امن محیط زیست با اجرای پل زیرگذر عبور حیوانات وحشی و دیواره و تعهد راه و شهرسازی در این خصوص مجوز صادر نمود که در این خصوص اصرار کارشناسان به حداقل فاصل از منطقه امن و عبور مستقیم با اولویت دسترسی به تمبی و اولویت دوم دسترسی مستقیم به جاده کمربندی درحال احداث میباشد

لیکن دراین خصوص با طرح احداث جاده انحرافی به طول ۱۰ کیلومتر سمت آبگنجی و بعد از آن ورود به جاده کمربندی دردست اقدام است و طی دوسال گذشته یک پیمانکار راه و شهرسازی در حال اجرای ۱۰ کیلومتر مسیرشکافی از میانه جاده کمربندی به سمت اهواز میباشد و یک پیمانکار در حال اجرای و تکمیل کمربندی حدفاصل سه راه دانشگاه تا تمبی میباشد، و یک ابهام که دراین مبحث باقیمانده اینکه باتوجه به لزوم تعریض جاده از ملاثانی تا آبگنجی و از دوراهی شوشتر تا مسجدسلیمان بعنواتعریض شوشتر به مسجدسلیمان دلیل و اولویت تعریض و چهاربانده کردن مسیر از آبگنجی تا دوراهی شوشتر توسط اداره راه و شهرسازی چیست؟ کارشناسان مربوطه باتوجه به تعهد مالی شرکت نفت در این پروژه پیشنهاددادند تونل های مسیر بعنوان سهم وزارت نفتاز این پروژه توسط آن وزارت اجرا و مابقی مسیر شامل پلها و جاده، توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در قالب پروژه ملی اجرا گردد.

◀️ جاده مسجدسلیمان به سمت سد گدار
جاده مذکور توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به طول ۲۰ کیلومتر در دست اقدام است این پروژه که توسط پیمانکاری شرکت جهاد نصر کرمان انجام می‌شد، بدلیل آنچه تورم ناشی از قیمتها و عدم توانایی پیمانکار در اجرای پروژه عنوان گردید و نیز مشکلاتی که در زمینه میراث فرهنگی، منابع طبیعی و محیط زیست پیمانکار فوق تسویه وجاده در مرحله مناقصه مجدد قرارگرفت و در حال برگزاری تشریفات قانونی است.
با توجه به عدم پرداخت مناسب به پیمانکار غیر بومی و نیز وجود برخی معارضین این پروژه که حدود ۲۰ کیلومتر بود نیمه کاره رها شد. اما با تلاش و مساعی دست اندرکاران با توجه به تعیین نرخ بهای سال جدید و قرارگیری مجدد این مناقصه در سایت، پیمانکار تعیین و در حال طی مراحل اداری است.لذا امید آن میرود که این جاده به سرانجام برسد. ومسیر پیمان جدید را ۱۳ کیلومتر و مدت زمان قرارداد را ۳۶ ماهه عنوان نمودند.همچنین مقرر شد از میدان دانشگاه به سمت گدار بخشی از جاده تعریض و قسمتی ۴ خطه و بخشی نیز اصلاح مسیر شود.

◀️ راه پاشنه زاگرس
از مجموعه جاده های طرح ملی و در دست اقدام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوراست و جاده پاشنه زاگرس از حسینیه آغاز و به مسیر پادگان شهید باکری دزفول به سمت سردشت و سالند و لالی سپس اندیکا و در نهایت ایذه در مجموع به طول ۲۰۰ کیلومتر می‌رودو به نوعی اتصال جاده ایذه به جاده خرم آباد است . از دزفول تا پادگان شهیدباکری تعریض و آسفالت شده واز شهید باکری تا سالند مجموعا ۳۵ کیلومتر دو شرکت پیمانکاری کار احداث ۲۰ و ۱۵ کیلومتر از این مسیر در حال انجام است میخ کوبی در دوقطعه از مسیر انجام و ادامه کار در خاکبرداری و خاکریزی و پل ابنیه در دست انجام است. پلهای این مسیر بصورت جداگانه به مناقصه گذاشته شده اند. بخش اول پاشنه زاگرس از حسینیه تا دزفول در فاز مطالعاتی است واین مسیر سالند به لالی و اندیکا و درنهایت ایذه هم در حال مطالعه فاز دو بوده و مطالعه فاز یک انجام شده و امید داریم به اتمام برآوردهای مراحل نهایی طرح اجرا شود. مسیر پاشنه زاگرس ضمن اتصال لالی و اندیکا به جاده سراسری ، مسجدسلیمان را از این دوطریق به جاده سراسری متصل میکند.

◀️ راه آهن اهواز به رامهرمز

راه آهن اهواز به رامهرمز از پروژه های ملی در دست اقدام شرکت توسعه راهها و زیرساختها بطول ۹۰ کیلومتر میباشد که راه اندازی این طرح مشکلات ترافیکی و حمل و نقل این مسیر کاهش خواهد یافت.

◀️ راه مسجدسلیمان به اندیکا و چهارمحال
از پروژه های ملی در دست اقدام توسعه راهها بخش اول آن شامل مسجدسلیمان تا سدگدار در اندیکا در بخش قبلی ذکر شد و درادامه جمعا سه تونل شامل
واریانت وتونل تاراز ۹۰۰ متر
تونل موری ۱۸۰۰ متر
تونل هونی ۱۱۳۲ متر
کل پروژه تونل و جاده ۱۱ کیلومترمیباشدکه ۹ کیلومتر درمحدوده خوزستان و ۲ کیلومتر محدوده استان چهارمحال است که با اجرای این مسیر راه به طول حدود ۴۵ کیلومتر از مسیر حادثه خیز و پرپیچ و خم محور اندیکا به چهارمحال به ۱۱ کیلومتر کاهش میابد که پس از طی مراحل اداری معرفی یمانکار عملیات اجرایی بزودی آغاز خواهد شد.

◀️ جاده مسجدسلیمان-جریک به ایذه

این جاده که فاز اول آن شامل مسیرشکافی، و اصلاح مسیر بصورت کلی شرکت نفت انجام داده و تا سال ۹۸ به بعد فاز دوم که شامل بهسازی و تکمیل ابنیه آن و همچنین روکش آسفالت بر عهده پیمانکار راهداری و حمل و نقل جاده ای است که در حال تکمیل میباشد.

◀️ راه مسجدسلیمان به الیگودرز

این پروژه ملی در اختیار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور میباشد که در خصوص محور مسجدسلیمان به الیگودرز، مطالعات و برآورد اولیه ۲۵ کیلومتر از مسیر در استان خوزستان انجام شده و کل مسیر در حدود ۱۷۵ کیلومتر می‌باشد که در هفته های آتی مراحل اداری طی و انتخاب پیمانکار ۲۵ کیلومتر مذکورصورت میگیرد.

◀️ جاده مسجدسلیمان به شوشتر
این جاده که با هدف تعریض و ایمن سازی بیشتر در یک مسیر چهار بانده در حال اجراست، اقدامات تکمیلی و بهسازی که از سال گذشته آغاز شده بود، زیر سازی و پل و ابینه آن در حال انجام و بقیه پروژه طی سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

◀️ باند دوم شهری مسجدسلیمان

باند دوم شهری از پروژه های در اختیار شهرداری مسجدسلیمان میباشد که از میدان دانشگاه آغاز و تا محل اتصال جاده گلف به خیابان منتهی به کارخانه گوگرد بی بیان، بوده و ۵ کیلومتر از میانه پروژه به شرکت بیندرراه سپرده شد که بدلیل وجود برخی تاسیسات و معارضین ، این ۵ کیلومتر نهایی نشد ، این جاده در اصل جاده داخلی بوده و مورد نیاز شرایط ترافیکی و بعضا در پدافند غیرعامل مثمرثمر بوده که با توجه به ابعاد طولی شهرستان مسجدسلیمان وجود آن ضروری و اجتناب‌ناپذیر می‌باشد.

در ادامه بحث و گفتگو به امکان تهاتر بین شرکت‌های پیمانکاری مجری و دیگر ارگانها جهت جذب سرمایه گذار و حل مشکل نقدینگی و استفاده از اختیارات قانونی وزارت راه و شهرسازی جهت جذب بودجه اشاره شد. همچنین بر لزوم اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در زمینه جلوگیری از آسیب و دستبرد به علائم هشدار دهنده و راهنمای جاده ای که برای امنیت مسافرین حائز اهمیت است تاکید شد.

جلسه ساعت ۱ بامداد روز سه‌شنبه خاتمه یافت.

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=8029
  • نویسنده : محسن زمان پور
  • منبع : دیدبان مسجدسلیمان
  • يک دیدگاه

نظر دهید:

  1. مهمترین و سرنوشت سازترین بخش مسیر راه اهوازمسجدسلیمان، بخش مسیر آن از سه راه نفت سفید به وسط کمربندی جنوب مسجدسلیمان میباشد. متاسفانه نقطه شروع این راه میانبر را بجای سه راه نفت سفید به منطقه آبگنجی، ۱۰ کیلومتر انحرافی با اهداف سو استفاده از زمینهای کشاورزی این مسیر ۱۰ کیلومتری که ارزان از مردم خریدن این زمینها در سالهای قبل و خطای غیر قانونی انجام عملیات خاکی این مسیر شد و اکنون این زمینها را گران به اداره کل راه برای احداث این انحراف خواهد فروخت. از آنطرف بخش انحرافی بسمت آبگنجی که عملیات خاکی غیر قانونی آن در ۱۰ سال پیش اجرا شد را هم جز این راه میانبر نیز در نظر گفته شود.. ترفند مهم آن هم وارد کردن محیط زیست تهران بجای محیط زیست استان خوزستان در این راه استانی بوده است.
    در نتیجه این ۱۰ کیلومتر انحراف بیش از ۱۵ کیلومتر مسیر دوخطه این راه میانبر را طولانی میکند. هزینه احداث آنرا هم دو برابر میکند.
    متاسفانه بدلیل تاخیرات جهت به هدف رساندن این انحراف در ۱۲ سال گذشته همه مسعولان و دست اندرکاران بعدی و حتی نماینده محترم و مردم را مجبور به پذیرش این مسیر انحرافی کرده است..
    در نتیجه آن اعمال و تاخیر و بیچارگی و بدبختی که بسر مردم و این شهر آورده شد، شوربختانه این مسیر تایید و در برنامه احداث قرارگرفته شد.
    باور بفرمایید، حتی بعد از احداث و راه اندازی این مسیر انحرافی این راه نامیانبر فوق، بدلیل قرار گرفتن این مسیر در مسیر انحرافی راه میانبر بزرگ اهواز به تهران و شمال، ، زمانی خواهد رسید که مجدداً کارشناسان اداره کل راه استان خوزستان به نتیجه برسند که راه میانبر جدیدی از سه راه نفت سفید بدون انحراف به آبگنجی و در مسیر درست آن احداث نمایند و ااین مسیر انحرافی متروکه شود. امیدوارم تا آن زنان زنده باشیم،
    با پوزش، و باسپاس: اسمعیل فرهادیان

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.