تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 28 شوال 1445 Monday, 6 May , 2024

آخرین اخبار

سفر حجت الاسلام دکتر هدایی به شهرستان مسجدسلیمان تجلیل از معلمان و حامیان فرزندان ایتام تحت پوشش خیریه زنده یادان احمد و مریم رضایی هفتکل نود و هشت ساله شد / تولدت مبارک اولین کوچه محیط زیستی مسجدسلیمان الگویی برای مشارکت مردمی نفت مسجدسلیمان برای صعود نیاز به حمایت مدیران و همدلی بین مسئولین شهری و استانی دارد سیاوش اکبرپور سرمربی استقلال ملاثانی: روز تاریک و شوم فوتبال خوزستان را دیدیم ابراهیم اشکش سرمربی نفت مسجدسلیمان : به استان ت خیانت کردی آقای پورموسوی تقدیر فرماندهی انتظامی مسجدسلیمان از کودکان خوش ذوق سایبری سکان مدیریت شهرداری به فرزند مسجدسلیمان سپرده شد نصب سیستم فرکانسی انتقال اطلاعات فرآیندی چاه گازی از طریق خط لوله جریانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان انتصاب ۲ عضو جدید در هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی اولین نشست اعضای هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی در سال ۱۴۰۳ برگزار شد نشست اعضای انجمن تکواندو کارگری استان خوزستان با حضور مهندس عباس علوانی دبیر هیئت ورزش کارگری استان خوزستان برگزار گردید فرخ نیا سرمربی پیشکسوتان ایذه جوانان‌ فولاد خوزستان در اندیشه قهرمانی امیر سرتیپ دوم سعید امیری مدیرعامل باشگاه رعد پدافند هوایی ارتش منصوب شد دعوت بازیکنان مستعد و پرورش یافته در باشگاه آزادگان مسجدسلیمان به اردوی تیم ملی جوانان+اسامی و عکس شهردار نفتی، فرصتی مناسب برای تبادل دانش و خدمات برای مسجدسلیمان/ آیا علی جعفری پیشنهاد شورای اسلامی شهر را میپذیرد؟ عبداله جلیلی کیا به سمت “سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز” منصوب شد تاثیر ورزش بر اختلالات حرکتی

2

واکنش اتحادیه اروپا به انحلال اینستکس/ استانو: توافق تهران-ریاض دل‌گرم کننده است

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 2 دقیقه
  • کد خبر : 15220
  • 23 اسفند 1401 - 4:21
واکنش اتحادیه اروپا به انحلال اینستکس/ استانو: توافق تهران-ریاض دل‌گرم کننده است

سخنگوی ارشد سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به انحلال کانال مالی اروپا و ایران (اینستکس) عنوان کرد که این اتحادیه نقشی در راه‌اندازی و انحلال این سازوکار نداشته و به این ترتیب از موضع‌گیری در این باره طفره رفت درعین حال توافق اخیر میان ایران و عربستان سعودی را دلگرم کننده خواند.

«پیتر استانو» روز دوشنبه در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های مستقر در بروکسل گفت: هرچند اینستکس ابزار متعلق به اتحادیه اروپا نبود اما ما از راه‌اندازی آن در ژانویه ۲۰۱۹ استقبال و حمایت کردیم.

وی ادامه داد: اینستکس به عنوان سازوکاری که از سوی برخی کشورهای اروپایی و نه اتحادیه اروپا تشکیل شد توسط نمایندگان همین‌ کشورها اداره می‌شد. بنابراین ما فقط می‌توانیم تصمیم آن ها را (درمورد انحلال این سازوکار) مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش ایرنا، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان هفته پیش در بیانیه‌ای مشترک با مقصر جلو دادن ایران، از انحلال سازوکار مالی اینستکس که قرار بود مراودات تجاری با ایران را در سایه تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده تسهیل کند اما به دلیل سیاست فشارحداکثری آمریکا ناکام ماند، خبر داد.

اینستکس ۹ ماه بعد از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، بهمن ۱۳۹۷ با کلی منت و ژست سیاسی از سوی سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه برای تسهیل تجارت غیردلاری با تهران ایجاد شد. اما ماجرای این سازوکار به حدی تلخ است که «میشل ارهارد باک» سومین مدیرعامل این شرکت آلمانی، انگلیسی و فرانسوی به عدم موفقیت این ماموریت اعتراف کرد و گفت که این سازوکار به دلیل تحریم‌های آمریکا با اقبال مواجه نشد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم با تأکید بر اینکه ایران هیچ‌گاه به اینستکس دل نبسته بود، مقصر جلوه دادن ایران در تعطیلی این کانال مالی را تلاش واهی برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی اروپا در حفظ استقلالش از آمریکا دانست.

کنعانی دلیل اصلی ناکامی اینستکس را نبود اراده جدی و ناتوانی دولت‌های اروپایی در ایفای تعهدات‌شان در مسیر جبران خروج یکجانبه آمریکا از برجام و همراهی آنها با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا دانست؛ همچنانکه این کشورها در تمام طول زمان فعالیت اینستکس هیچ منبع مالی یا خط اعتباری بلندمدت به این کانال تزریق نکردند.

استقبال از عادی‌سازی روابط ایران و عربستان

سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا درباره توافق اخیر ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور هم گفت: نشانه‌های عادی سازی روابط همواره برای اتحادیه اروپا دلگرم کننده بوده است. این مساله مهمی است چون دنیا این روزها به آشتی و عادی‌سازی بیشتری نیاز دارد و از این جهت ما از بیانیه ایران و عربستان درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور استقبال کردیم.

وی ادامه داد: ما همچنین تلاش‌های دیپلماتیکی را که منجر به تحقق این توافق شد تصدیق می‌کنیم. چین بازیگر مهم بین المللی و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است. بنابراین نقش ویژه و مسئولیت مهمی را در دفاع از منشور ملل متحد و قوانین بین‌الملل دارد. برهمین اساس ما از چین بارها خواسته‌ایم تا از روسیه بخواهد که دست از تهاجم علیه اوکراین بکشد.

استانو با بیان اینکه نقش چین در تسهیل ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان عربستان و ایران نشان می‌دهد که این کشور می‌تواند به شکل مثبتی در زمینه ثبات‌بخشی به تنش‌های منطقه‌ای سهیم باشد افزود: از چین انتظار داریم تا در چارچوب مسئولیتی که دارد در حل سایر مشکلات بین‌المللی ایفای نقش کند.

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=15220

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.