تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024

آخرین اخبار

اولین کوچه محیط زیستی مسجدسلیمان الگویی برای مشارکت مردمی نفت مسجدسلیمان برای صعود نیاز به حمایت مدیران و همدلی بین مسئولین شهری و استانی دارد سیاوش اکبرپور سرمربی استقلال ملاثانی: روز تاریک و شوم فوتبال خوزستان را دیدیم ابراهیم اشکش سرمربی نفت مسجدسلیمان : به استان ت خیانت کردی آقای پورموسوی تقدیر فرماندهی انتظامی مسجدسلیمان از کودکان خوش ذوق سایبری سکان مدیریت شهرداری به فرزند مسجدسلیمان سپرده شد نصب سیستم فرکانسی انتقال اطلاعات فرآیندی چاه گازی از طریق خط لوله جریانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان انتصاب ۲ عضو جدید در هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی اولین نشست اعضای هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی در سال ۱۴۰۳ برگزار شد نشست اعضای انجمن تکواندو کارگری استان خوزستان با حضور مهندس عباس علوانی دبیر هیئت ورزش کارگری استان خوزستان برگزار گردید فرخ نیا سرمربی پیشکسوتان ایذه جوانان‌ فولاد خوزستان در اندیشه قهرمانی امیر سرتیپ دوم سعید امیری مدیرعامل باشگاه رعد پدافند هوایی ارتش منصوب شد دعوت بازیکنان مستعد و پرورش یافته در باشگاه آزادگان مسجدسلیمان به اردوی تیم ملی جوانان+اسامی و عکس شهردار نفتی، فرصتی مناسب برای تبادل دانش و خدمات برای مسجدسلیمان/ آیا علی جعفری پیشنهاد شورای اسلامی شهر را میپذیرد؟ عبداله جلیلی کیا به سمت “سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز” منصوب شد تاثیر ورزش بر اختلالات حرکتی سابقه «رد صلاحیت» یا «ابطال آرای» افراد منتخب پس از انتخابات مجلس پوست اندازی سیاسی در مسجدسلیمان بزرگ، حاصل تفکر مطالبه گری عمومی صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

3

نیشکر ریه تنفسی خوزستان؛ پمپاژ سالانه ۹۰۰ هزار تُن اکسیژن به طبیعت

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 3 دقیقه
  • کد خبر : 17602
  • 21 آبان 1402 - 9:46
نیشکر ریه تنفسی خوزستان؛ پمپاژ سالانه ۹۰۰ هزار تُن اکسیژن به طبیعت
دیروز اینجا شوره‌زاری بود بی‌جنبشِ برگی، امروز، عظمت اردوی نی‌ها، هراس در دلِ توفان‌های ویرانگر افکنده و سواران نی، شِکوه خود را، در آیینه‌ی دشتِ سبز، به تماشا ایستاده‌اند.

دیدبان پرس، این محصولِ پربرکت، بهاری دل‌انگیز در گستره دشت خوزستان درافکنده و نیشکرهای سرسبز که آوازه‌ شیرینی‌شان همچون قامت‌شان بلند است، سخاوتمندانه خود را وقف طبیعت کرده‌اند.

این روزها که فصل، فصلِ برداشت نیشکر است، همهمه پرندگان در دل کشتزارهای شیرین نیشکر، موسیقی طبیعت را در جوار «اقلیم زیبا و خورشید خطرخندش» می‌نوازد و در جنبش ساق و برگ‌ها، آینده‌ای شیرین را زمزمه می‌کند.

این پرنده‌های نغمه‌سرا، در مسیر کشتزارها، در کنار دروگرهای نیشکر پرواز کرده و قطعه‌ای از زیبایی‌های بی‌شمار خوزستان را به تصویر می‌کشند.

جذب سالانه ۵۰۰ هزار تن دی‌اکسید کربن

حتما تعجب می‌کنید اگر بدانید کشتزارهای زیبا در دلِ خوزستان، «سطح سبزی» معادل ۲۵ برابر مساحت سومین شهر وسیع کشور، ایجاد کرده و هر هکتارش سالانه ۴۰ تن اکسیژن به طبیعت پمپاژ می‌کند؛ این کشتزارها مثل ریه‌های خوزستان عمل می‌کند و سالانه ۵۰۰ هزار تن دی‌اکسیدکربن از محیط جذب و ۹۰۰ هزار تن اکسیژن پمپاژ می کنند.

اهمیت این رقم‌ها، با یک مقایسه‌ سرانگشتی، بیشتر مشخص می‌شود: هر یک از ما در سال، ۲۰۰ کیلوگرم اکسیژن نیاز داریم و در عین حال، ۱۸۰ کیلوگرم دی‌اکسید‌کربن با بازدم خود، پس می‌دهیم.

در عین حال، نیشکر حکمِ یک کمربندِ سبز و یک دیواره‌ دفاعی بزرگ در مقابل ریزگردها دارد و با گستره‌ سبز در زمین‌های بایر و کانون‌های ریزگرد، نقش بسزایی در تلطیف هوای منطقه و مهار گرد و غبار دارد و زیستگاهی امن برای حیات وحش به وجود آورده است.

نیشکر، یک زیست‌گاه طبیعی

گسترش فضای سبز از سوی توسعه نیشکر، سبب تنوع زیستی حیات وحش و گونه‌های مختلف پرندگان در منطقه شده است. در بین مزارع که حرکت می‌کنید انواع پرندگان ریز و درشت مثل دیدمک، حواصیل، گاوچرانک، دراج و شبگرد مصری را که همیشه میهمان نیشکرها هستند خواهید دید و اگر کمی خوش شانس باشید خرگوش، خارپشت، شغال‌ها، گرازها و گربه‌های وحشی را هم می‌توانید ببینید.

مزارع عظیم و زیبای نیشکر و آبراهه‌ها، برکه‌ها و آبگیرهایی که در مجاورت این صنعت به وجود آمده، امروز به زیست‌گاه طبیعی هزاران موجود زنده تبدیل شده و مناظری زیبا از چرخه طبیعت ایجاد کرده‌ است.

 

 

 

این‌ها فقط یک گوشه از شاهکار محیط‌زیستی گیاه نیشکر است که در کنار کاشت بیش از چهار میلیون درخت، تصفیه خانه‌های پساب صنعتی، احیای تالاب شادگان، گازسوز کردن کارخانه‌ها و… کام طبیعت را شیرین کرده و موجب شده عنوان صنعتِ سبز را از آنِ خود نماید.

 

photo7630857467

photo7630852382

photo7630853379

photo7630854618

photo7630855528

photo7630856584

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=17602

برچسب ها

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.