تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024

آخرین اخبار

اولین کوچه محیط زیستی مسجدسلیمان الگویی برای مشارکت مردمی نفت مسجدسلیمان برای صعود نیاز به حمایت مدیران و همدلی بین مسئولین شهری و استانی دارد سیاوش اکبرپور سرمربی استقلال ملاثانی: روز تاریک و شوم فوتبال خوزستان را دیدیم ابراهیم اشکش سرمربی نفت مسجدسلیمان : به استان ت خیانت کردی آقای پورموسوی تقدیر فرماندهی انتظامی مسجدسلیمان از کودکان خوش ذوق سایبری سکان مدیریت شهرداری به فرزند مسجدسلیمان سپرده شد نصب سیستم فرکانسی انتقال اطلاعات فرآیندی چاه گازی از طریق خط لوله جریانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان انتصاب ۲ عضو جدید در هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی اولین نشست اعضای هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی در سال ۱۴۰۳ برگزار شد نشست اعضای انجمن تکواندو کارگری استان خوزستان با حضور مهندس عباس علوانی دبیر هیئت ورزش کارگری استان خوزستان برگزار گردید فرخ نیا سرمربی پیشکسوتان ایذه جوانان‌ فولاد خوزستان در اندیشه قهرمانی امیر سرتیپ دوم سعید امیری مدیرعامل باشگاه رعد پدافند هوایی ارتش منصوب شد دعوت بازیکنان مستعد و پرورش یافته در باشگاه آزادگان مسجدسلیمان به اردوی تیم ملی جوانان+اسامی و عکس شهردار نفتی، فرصتی مناسب برای تبادل دانش و خدمات برای مسجدسلیمان/ آیا علی جعفری پیشنهاد شورای اسلامی شهر را میپذیرد؟ عبداله جلیلی کیا به سمت “سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز” منصوب شد تاثیر ورزش بر اختلالات حرکتی سابقه «رد صلاحیت» یا «ابطال آرای» افراد منتخب پس از انتخابات مجلس پوست اندازی سیاسی در مسجدسلیمان بزرگ، حاصل تفکر مطالبه گری عمومی صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

3
به بهانه جدایی هفتکل از حوزه مسجدسلیمان بزرگ

ماندن در کنار مسجدسلیمان یا رفتن زیر سایه باغملک

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 3 دقیقه
  • کد خبر : 17253
  • 20 شهریور 1402 - 19:40
ماندن در کنار مسجدسلیمان یا رفتن زیر سایه باغملک
امروز طرح افزایش نمایندگان مجلس به مدت ۶ ماه به تعویق افتاد. در این طرح مقرر شده بود هفتکل از حوزه انتخابیه مسجدسلیمان به حوزه باغملک ملحق شود. اما نظر مردم در این باره چیست؟

دیدبان پرس: محسن زمان پور؛ هفتکل را همه میشناسیم، شهری با قدمت بسیار زیاد و دلاوری های بیشمار که نام آن هم ریشه در رشادت مردمانش دارد.هفت کل(سنگ نشانده) که به یاد قطع ید اشرار در زمان حکومت صمصام السلطنه بختیاری رخ داد.

این شهر از حدود ۹۵ سال پیش به واسطه کشف چاههای نفتی به محلی برای سازندگی و تجارت و شاهرایی برای تبادل انرژی بدل گشت.

اینک اما با گذشت سالیان دراز از تولید و استحصال مواد نفتی و گازی، محرومیت زایدالوصفی این شهر را فراگرفته و اگر نبود موقعیت جغرافیایی این شهرستان که تقریبا در وسط استان خوزستان قرار گرفته است، چه بسا سالها پیش به دست فراموشی سپرده شده بود. همچنین تفکرات خاص سیاسی و تنوع قومیتی در هفتکل و عِرق ساکنین و نام‌آوران قدیم و جدید این شهرستان، هفتکل را همچنان پابرجا نگه داشته است.

چند صباحی است که صحبت از جدایی این شهرستان از حوزه انتخابیه مسجدسلیمان بزرگ(شامل مسجدسلیمان، هفتکل، لالی و اندیکا) به گوش می‌رسد.

بدون شک تبعات جداشدن این شهر از بنگاه اقتصادی و انرژی مسجدسلیمان، خسارات جبران ناپذیری بر پیکره این شهرستانِ با قدمت و پیشینه نفتی وارد می‌کند.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که سالها در کنار مسجدسلیمان بودن و بهره گیری از منابع نفت و گاز هفتکل، و در عوض عدم کسب عواید مناسب از این خدمت به کشورمان، نگاه مردم هفتکل را نیز بی گمان بدبین این حوزه انتخابیه کرده است.

باید پذیرفت که نمایندگان ادوار در طول این سالها توجه کمتری به هفتکل نشان داده‌اند و چه بسا محرومیت این شهر و ساکنان آن هم ناشی از همین بی‌توجهی باشد. شاید گستردگی حوزه انتخابیه مسجدسلیمان، هفتکل، لالی و اندیکا موجب بروز این عارضه شده است. از این نکته نیز نباید غافل شد که نماینده چهار شهرستان فرصت و زمان کافی برای سرکشی و رسیدگی به امور تمامی حوزه انتخابیه مسجدسلیمان بزرگ را ندارد. پیش‌تر یکی از نمایندگان حوزه انتخابیه مسجدسلیمان، هفتکل، لالی و اندیکا در نامه ای همراه با دلایل متقن و مستدل، پیشنهاد افزایش تعداد نمایندگان از یک به دو نفر را ارائه داده بود.

از اینرو افزایش تعداد نمایندگان این حوزه می‌تواند محرومیت‌های این شهرستان را بیشتر به گوش مرکزنشینان برساند و با توجه به تخصیص بودجه های عمرانی و استقلال نماینده اش از بخش های دیگر حوزه مسجدسلیمان ، گره های بیشتری از این شهر و مشکلات مردمانش بگشاید.

مردم و سیاسیون هفتکل در سنوات گذشته بیشترین حمایت را از کاندیداهای منتخب چهار شهرستان به نمایش گذاشته‌اند. به زعم نگارنده این نشان‌دهنده تعلق خاطرشان نسبت به حوزه انتخابیه است. همچنین تحقیقات میدانی نشان می‌دهد تجربه سالها زیرمجموعه رامهرمز بودن نیز چندان به مزاج هفتکلی ها خوش نمی‌آید و درگیری ها و تنازعات بسیاری را بوجود آورده است. ذائقه مردم این شهرستان با مسجدسلیمانی ها سازگارتر است که قبلا به این موضوع پرداخته شده است.

بهرحال زیبنده شهرستان هفتکل نیست که با وجود منابع عظیم نفت و گاز، معادن بزرگ گچ، آهک، سیمان و غیره که شهرتش تا کشورهای اروپایی رفته است؛ در فقر و محرومیت به سر ببرد و درآمدش در بین شهرهای دیگر سرشکن شده و خود بی نصیب باشد.

برای حل مشکل پاک کردن صورت مسئله صحیح نیست.

پیشنهاد اصلی مردم چهار شهرستان باید مبتنی بر افزایش نماینده به دو نفر و حفظ تمامیت مسجدسلیمان بزرگ و ماندن هفتکل در کنار خواهرخوانده خود یعنی مسجدسلیمان باشد.

 

محسن زمان پور

۲۰ شهریور ۱۴۰۲

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=17253

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.