تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024

آخرین اخبار

اولین کوچه محیط زیستی مسجدسلیمان الگویی برای مشارکت مردمی نفت مسجدسلیمان برای صعود نیاز به حمایت مدیران و همدلی بین مسئولین شهری و استانی دارد سیاوش اکبرپور سرمربی استقلال ملاثانی: روز تاریک و شوم فوتبال خوزستان را دیدیم ابراهیم اشکش سرمربی نفت مسجدسلیمان : به استان ت خیانت کردی آقای پورموسوی تقدیر فرماندهی انتظامی مسجدسلیمان از کودکان خوش ذوق سایبری سکان مدیریت شهرداری به فرزند مسجدسلیمان سپرده شد نصب سیستم فرکانسی انتقال اطلاعات فرآیندی چاه گازی از طریق خط لوله جریانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان انتصاب ۲ عضو جدید در هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی اولین نشست اعضای هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی در سال ۱۴۰۳ برگزار شد نشست اعضای انجمن تکواندو کارگری استان خوزستان با حضور مهندس عباس علوانی دبیر هیئت ورزش کارگری استان خوزستان برگزار گردید فرخ نیا سرمربی پیشکسوتان ایذه جوانان‌ فولاد خوزستان در اندیشه قهرمانی امیر سرتیپ دوم سعید امیری مدیرعامل باشگاه رعد پدافند هوایی ارتش منصوب شد دعوت بازیکنان مستعد و پرورش یافته در باشگاه آزادگان مسجدسلیمان به اردوی تیم ملی جوانان+اسامی و عکس شهردار نفتی، فرصتی مناسب برای تبادل دانش و خدمات برای مسجدسلیمان/ آیا علی جعفری پیشنهاد شورای اسلامی شهر را میپذیرد؟ عبداله جلیلی کیا به سمت “سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز” منصوب شد تاثیر ورزش بر اختلالات حرکتی سابقه «رد صلاحیت» یا «ابطال آرای» افراد منتخب پس از انتخابات مجلس پوست اندازی سیاسی در مسجدسلیمان بزرگ، حاصل تفکر مطالبه گری عمومی صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

1
به قلم یونس رفیعی منجزی کارشناس ارشد جامعه‌شناسی

دور مقدماتی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 3 دقیقه
  • کد خبر : 17097
  • 30 مرداد 1402 - 10:59
دور مقدماتی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی
با پایان ثبت نام متقاضیان شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مشخص شدن اسامی شرکت کنندگان در این دوره و تا پیش از اعلام نظر شورای محترم نگهبان قانون اساسی در خصوص صلاحیت ها، فعالین انتخاباتی حمایت خود را کمابیش از نامزد خود آشکار می‌سازند

دیدبان پرس: یونس رفیعی منجزی؛ در این دوره که بر خلاف دوره های قبل با شیوه‌ پیش ثبت‌نام مواجه شده‌ایم، سبب شده است که بازار گمانه زنی ها و بررسی احتمالات پیش از موعد آغاز شود و شاید طراحان این برنامه به هدف خود که ایجاد شور سیاسی در میان جامعه‌ی منفعل و بی انگیزه خصوصا پس از طرح یکسان‌سازی و خالص‌سازی سیاسی قوای حاکمه بوده‌اند، دست یابند.

اما انتخابات در شهر سیاست زده مسجدسلیمان که از عقلانیت حزبی و تنوع و تکثر سیاسی به انتخابات ایلیاتی و قومی بیشتر گرایش دارد شبیه برگزاری دور مقدماتی جام جهانی یا جام ملت هاست!!!

کاندیداها ابتدا باید از تقابل‌های پیش روی خودشان سربلند پیروز بیرون بیایند و پس از اخذ مجوز از شورای محترم نگهبان قانون اساسی برای دور حذفی و قهرمانی حضور پیدا کنند. این پیش ثبت‌نام در حقیقت بازی های تدارکاتی یا مقدماتی جام بهارستان است.

در میان اسامی و بررسی دیدگاه های فعالین انتخاباتی می‌توانیم به وضوح این موارد را مشاهده کنیم:

تقابل های دو به دو مانند وحید زمانی‌حموله و بهنام بهزادی

هر جوان هردو با سابقه فعالیت انتخاباتی یکی پدیده انتخاباتی ادوار، یکی هم پیروز در ماراتن انتخابات شورای شهر

یا تقابل های با جغرافیای سیاسی مانند تقابل هایی که در میان بعضی از فعالین مطرح می شوند بومی یا غیر بومی

از کجایی و برای چه آمده ایی؟

تقابل دیگر تقابل میان تیره ای است. تیره ای از فلان طایفه در رویارویی با تیره ای دیگر و در حالتی دیگر حتی باب ها و در شکل افراطی تر تقابل هفت و چهار هم به چشم خورده است.

اما تقابل کاندیدای ادوار با کاندیدای تازه به عرصه انتخابات وارد شده هم جالب توجه است.

تقابل مهم دیگر که باید به آن اشاره شد و از آن گاهی به فینال این دوره هم از آن یاد میکنند، تقابل میان علی عسگر ظاهری و اسماعیل جلیلی است که هرکدام نقاط قوت و ضعف خاص خودشان را دارند که جاذبه و دافعه ای برای ستادها و کمپین انتخاباتیشان بوجود می‌آورد.

ستاد ظاهری مجموعه ای از نیروهای وفادار و مخالفین و منتقدین وضع موجود و حتی چهره هایی از ستاد پیروز دور قبل است. این تنوع هم کارکردی مثبت و در عین حال منفی دارد. هماهنگی و‌ نظم‌دهی و همچنین تدوین یک سند راه تا اسفند ۱۴۰۲ را برای ظاهری و اتاق فکرش سخت میکند. از جهتی تکثرگرایی در صورت مدیریت خوب می تواند راهگشا باشد.

در سوی دیگر وفادارترین و‌ منسجم ترین ستاد انتخاباتی شاید ستاد اسماعیل جلیلی باشد. نیروهایی وفادار و همسو و‌هماهنگ در کنار یارگیری صحیح و براساس نیازمندی نشان داده است ، تیم را برای یک دوره فتح بهارستان آماده ساخته است. اما این تنها نمی‌تواند عامل برتری محض باشد و به نظر فعالین سیاسی نیاز است استراتژی ها برای گسترش نفوذ، خصوصا در حیاط خلوت سایر رقبا داشته باشد.

در کنار این فینال احتمالی تقابل های لالی نیز می تواند شگفتی ساز شود. ورود نیروهای جوان و با انگیزه می تواند سبد آرای احتمالی نامزدهایی که تاکنون روی لالی حساب ویژه ای باز کرده بودند را در خطر قرار دهد.

لالی در‌ صورت اجماع شب آخری با اتکا به ارا خاکستری میتواند رقیب جدی برای هر احتمال باشد!

اما وضعیت نماینده کنونی را میتوانیم سخت‌ترین شرایط برای رسیدن به کرسی مجلس عنوان کنیم و در همین حد اشاره کنم که تیم ستادی نماینده با از دست دادن نیروهای موثر خود، فقط چندماه پس از پیروزی در مجلس کار سختی در پیش رو دارد. باقیمانده ستاد نماینده کنونی باید برای کاندیدای خود دفاعیه ای محکم و مستند ارائه نمایند و با خویشتن‌داری و حفظ آرامش خود را برای مطالبات و وعده‌های داده شده آماده کند. وعده هایی که می‌توان به سرانجام رساندن پروژه های ادوار گذشته به آن اشاره کرد. فرودگاه، جاده میانبر، پتروپالایش، جاده الیگودرز به لالی، قطار و راه آهن، آبیاری دشت های لالی از آن جمله‌اند.

آنچه مشخص است متاسفانه مانند ادوار گذشته ملاک انتخابات بیشتر تعصبات قومی و ایلیاتی است و از برنامه بر اساس شرح وظایف نماینده مجلس شورای اسلامی به چشم نمی آید

آنچه به وضوح در حال گسترش است وعده هایی است که باید از دولت و قوه مجریه انتظار داشت یا حتی قوه قضاییه تا یک کاندیدای مجلس.

سکوت و انفعال آگاهان سیاسی و ورود فعالین و لیدرهای قومی به صحنه انتخابات سلامت انتخابات را به صورت جدی تهدید می کند.

امیدواریم عقلا و صاحبنظران سیاسی بتوانند هدایتگر خوبی برای انتخابات پیش‌رو باشند.

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=17097

برچسب ها

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.