تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 27 شوال 1445 Sunday, 5 May , 2024

آخرین اخبار

سفر حجت الاسلام دکتر هدایی به شهرستان مسجدسلیمان تجلیل از معلمان و حامیان فرزندان ایتام تحت پوشش خیریه زنده یادان احمد و مریم رضایی هفتکل نود و هشت ساله شد / تولدت مبارک اولین کوچه محیط زیستی مسجدسلیمان الگویی برای مشارکت مردمی نفت مسجدسلیمان برای صعود نیاز به حمایت مدیران و همدلی بین مسئولین شهری و استانی دارد سیاوش اکبرپور سرمربی استقلال ملاثانی: روز تاریک و شوم فوتبال خوزستان را دیدیم ابراهیم اشکش سرمربی نفت مسجدسلیمان : به استان ت خیانت کردی آقای پورموسوی تقدیر فرماندهی انتظامی مسجدسلیمان از کودکان خوش ذوق سایبری سکان مدیریت شهرداری به فرزند مسجدسلیمان سپرده شد نصب سیستم فرکانسی انتقال اطلاعات فرآیندی چاه گازی از طریق خط لوله جریانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان انتصاب ۲ عضو جدید در هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی اولین نشست اعضای هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی در سال ۱۴۰۳ برگزار شد نشست اعضای انجمن تکواندو کارگری استان خوزستان با حضور مهندس عباس علوانی دبیر هیئت ورزش کارگری استان خوزستان برگزار گردید فرخ نیا سرمربی پیشکسوتان ایذه جوانان‌ فولاد خوزستان در اندیشه قهرمانی امیر سرتیپ دوم سعید امیری مدیرعامل باشگاه رعد پدافند هوایی ارتش منصوب شد دعوت بازیکنان مستعد و پرورش یافته در باشگاه آزادگان مسجدسلیمان به اردوی تیم ملی جوانان+اسامی و عکس شهردار نفتی، فرصتی مناسب برای تبادل دانش و خدمات برای مسجدسلیمان/ آیا علی جعفری پیشنهاد شورای اسلامی شهر را میپذیرد؟ عبداله جلیلی کیا به سمت “سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز” منصوب شد تاثیر ورزش بر اختلالات حرکتی

3
به قلم افشین حیدری دکترای مدیریت پژوهشی

استخوان شناسی و رشد آنها

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 3 دقیقه
  • کد خبر : 17335
  • 15 مهر 1402 - 7:34
استخوان شناسی و رشد آنها
در این مقاله دکتر افشین حیدری به موضوع اسکلت بدن انسان می پردازد و وضعیت آن را بررسی می کند

دیدبان پرس : استخوان یک بافت زنده است که قادر به تغییر ساختار خود در نتیجه فشارهای موجود میباشد. همانند سایر ارگانها دارای رگهای خونی و مجازی لیمفتیک lymphatic vessles و اعصاب بوده و در صورتی که فعالیتی نداشته باشد یا فشارهای به آنها وارد نشوند (مانند فلج اندام ها) آتروقی پیدا می کند.

در بدن انسان ۵۰۱ قطعه عضله و ۲۰۶ قطعه استخوان وجود دارد استخوانها ممکن است تحلیل بروند. مندیبل وقتی که دندان ها خارج شوند یا اگر برای مدت طولانی وزن زیادی را تحمل کنند دچار هایپرترونی می شوند استخوانها مانند سایر بافت های هم بندی شامل سلولها رشته ها و ماده زمینه ای است که کلیسفیکیشن clacification ماده خارج سلول آن را بافتی سخت تبدیل کرده هر چند از جهت وجود فایبرهای ارگانیک درجاتی از elasticity ایلستیسیتی Elasticity  را دارا می باشد. استخوان اعمال بسیاری دارد از جمله نقش حفاظت از اندام ها . استخوان یک منبع مهم ذخیره نمک های کلسیم و تولید کننده سلولهای خونی است .

تغییر شکل و ساختمان استخوان به جذب و آزادسازیabsorhtin-and-deposition مواد ساختمانی بستگی دارد و عواملی که این عملیات را کنترل می کنند پیچیده هستند که نه تنها شامل فعالیت انواع سلولهای می شوند بلکه از بسیاری از هورمون ها و تغییرات متابولیک نیز تأثیر می پذیرند .

باید یادآور شوم که رشد استخوانها در پسران و دختران با توجه به شرایط آب و هوا محیط زندگی ژنتیک متغییر بوده و تغذیه و ورزش از عوامل تأثیرگذار بر آن می باشد ، رشد پسران از ۱۳ تا ۱۷ طول اوج رشد قد می باشد و از ۱۷ تا ۲۵ الی ۲۶ طول رشد کند قَد بوده یعنی در استخوانهای دراز که دارای دو سر اپی فیز و یک تنه بنام دیافیز قرارداردمنطقه ای است بنام Nik یا گردن یامنطقه غضروفی که رشد استخوانها از آنجا انجام می شود و زمانی که شخصی مراحل طول رشد قَد را طی کرد آن غضروف تبدیل به استخوان می شود و دیگر فرد رشد قَدی ندارد – عواملی چون تغذیه سالم مانند ال آرژنین قبل از بسته شدن صفحه رشد و ورزشهای Jumping جامپینگ نقش بسیار زیادی در رشد قد دارند ولی باید یادآور شد که امر مهم در رشد قد در مرحله اول ژنتیک است و این رشد استخوان در تمام ۲۰۶ قطعه استخوان می باشد .

رشد قد در دختران از ۹ تا ۱۳ طول اوج  رشد می باشد و از ۱۳ تا ۱۷ طول رشد کند قد می باشد که تغذیه و ال آرژنین و ورزشهای Jumping جامپینگی قبل از بسته شدن صفحه رشد تأثیرگذار است .

غضروف نوعی بافت هم بند است که سلولها و رشته های آن در یک ماه زمینه ای ژل مانند فرو رفته اند که این ماده سبب ثبات و خاصیت ارتجاعی آن می شود غضروف بجز در سطوح مفصل توسط غشای لیفی که  perichohderium نامیده می شود هیالین  hyaline-cartilage  ماده زمینه ای  Martrix زیادی داشته و در دوران کودکی و بزرگسالی نقش مهمی را در رشد طول استخوانهای بلند ایفا می کند . فایبرو کارتیلج fibro cartilage  مقدر زیادی رشته های کالجی دارد که در ماده زمینه ای کمی مدفون شده است این غضروف در دیسکهای مفاصل دیده می شود ، غضروف ایلستیک  شامل مقادیر زیادی از فیبرهای ایلستیک که در داخل ماده زمینه ای قرار دارند بسیار انعطاف پذیر بوده و در لاله گوش واپیگلاتیس epiglottis    یافت می شود .

دیسک مفصل یا منیسکArticular disc-or-meniscus  دارای ساختمان لیفی آن بیشتر از بافت غضروفی است منیسک صفحه کوجکی است که در مقطع سه گوش بوده مابین سطوح مفصل قرار می گیرد و انها را با هم طراز می کند و در نتیجه به استواری سطوح مفصل می افزاید مانند منسیک های زانو .

لیبروم  labrum یک نوع حلقه لیفی غضروفی است که مانند منیکس در مقطع گردش است این حلقه به یکی از سطوح مفصلی اتصال یافته دامنه سطح مفصل را وسیع تر می کند مانند لیبلروم حفره گلینوییی – اسکیپولا و استبیولوم .

 

افشین حیدری

دکترای مدیریت پژوهشی

کارمند امور ورزش شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=17335

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.