تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 23 شوال 1445 Wednesday, 1 May , 2024

آخرین اخبار

اولین کوچه محیط زیستی مسجدسلیمان الگویی برای مشارکت مردمی نفت مسجدسلیمان برای صعود نیاز به حمایت مدیران و همدلی بین مسئولین شهری و استانی دارد سیاوش اکبرپور سرمربی استقلال ملاثانی: روز تاریک و شوم فوتبال خوزستان را دیدیم ابراهیم اشکش سرمربی نفت مسجدسلیمان : به استان ت خیانت کردی آقای پورموسوی تقدیر فرماندهی انتظامی مسجدسلیمان از کودکان خوش ذوق سایبری سکان مدیریت شهرداری به فرزند مسجدسلیمان سپرده شد نصب سیستم فرکانسی انتقال اطلاعات فرآیندی چاه گازی از طریق خط لوله جریانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان انتصاب ۲ عضو جدید در هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی اولین نشست اعضای هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی در سال ۱۴۰۳ برگزار شد نشست اعضای انجمن تکواندو کارگری استان خوزستان با حضور مهندس عباس علوانی دبیر هیئت ورزش کارگری استان خوزستان برگزار گردید فرخ نیا سرمربی پیشکسوتان ایذه جوانان‌ فولاد خوزستان در اندیشه قهرمانی امیر سرتیپ دوم سعید امیری مدیرعامل باشگاه رعد پدافند هوایی ارتش منصوب شد دعوت بازیکنان مستعد و پرورش یافته در باشگاه آزادگان مسجدسلیمان به اردوی تیم ملی جوانان+اسامی و عکس شهردار نفتی، فرصتی مناسب برای تبادل دانش و خدمات برای مسجدسلیمان/ آیا علی جعفری پیشنهاد شورای اسلامی شهر را میپذیرد؟ عبداله جلیلی کیا به سمت “سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز” منصوب شد تاثیر ورزش بر اختلالات حرکتی سابقه «رد صلاحیت» یا «ابطال آرای» افراد منتخب پس از انتخابات مجلس پوست اندازی سیاسی در مسجدسلیمان بزرگ، حاصل تفکر مطالبه گری عمومی صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

8
نگاهی به حادثه متروپل

سازه های مرگ

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 2 دقیقه
  • کد خبر : 10173
  • 13 خرداد 1401 - 6:53
سازه های مرگ
حادثه ی متروپل و مشابه های آن زنگ خطری برای ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی است ؛ اگر عبرت بگیریم و این تلنگر تلخ را با مرور زمان و فروکش موج‌های خبری فراموش نکنیم

دیدبان مسجدسلیمان : به قلم یونس رفیعی منجزی،کارشناس ارشد جامعه شناسی

چند سالی است که اصطلاح بسازبفروشی در خصوص ساخت و سازهایی به کار می‌رود که تنها ابنیه برای فروش مدنظر باشد و از اصول اخلاقی تا فنی این ابنیه‌سازی ملاک عمل نیست. معمولا این دست از ساخت و سازها با تبلیغات بسیار و همچنین شرایط فروش و طراحی چشم نواز به مصرف کننده‌ای که در بحران مسکن،جویای سرپناه است؛ میتواند به ظاهر گزینه مناسبی برای خرید باشد.اما سوال این است صاحب مسکن یا واحد تجاری شدن به چه قیمتی؟؟

بارها در رسانه ها به ویژه فضای مطالبه گری مجازی از طرح های انبوه سازی و شهرک سازی تصاویر زیادی منتشر شده است که مقاومت ساختمان ها، نمای ساختمان و یا تاسیسات ساختمان ها کیفیت لازم را نداشته و مخاطراتی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

ایران بر روی کمربند زلزله‌ قرار گرفته است و هرسال شاهد زمین ‌لرزه‌های شدید بوده‌ایم و با خشکسالی‌های اخیر و فرونشست‌های ایجاد شده متاثر از کاهش آب‌های زیرزمینی، مستعد ویرانی‌های بیشتر در این ساختمان‌های ناایمن هستیم.

در کنار مخاطرات طبیعی، استانداردهای مصالح و مواد ساختمانی به ویژه آهن آلات، میلگرد ، سیمان ، بتن و آسانسورها نیز مورد بحث است.

سوال و مطالبه‌ی جدی عموم مردم این است که چه نهادهای از ابتدای شروع طرح ساخت و ساز تا پایان کار وظیفه‌ی نظارت فنی و ایمنی را برعهده دارند و مردم چگونه می‌توانند از صحت این نظارت ها اطلاع داشته باشند؟

با رسوایی متروپل شک و گمان نسبت به این ساختمان ها افزایش یافته است.

عملیات نظارت ساختمان در ۴ بخش کلی انجام می شود که شامل موارد زیر است:

نظارت معماری 

نظارت سازه

نظارت تاسیسات برقی

نظارت تاسیسات مکانیکی

آیا این نظارت ها صحیح و اصولی و بر پایه قوانین و مقررات است یا مانند متروپل لابی های بیرونی هم در تأیید این نظارت ها نقش دارد؟؟

در مسجدسلیمان در دهه اخیر شاهد انبوه آپارتمان‌سازی و شهرک‌سازی بوده ایم . سوال این است با رشد این صنعت آیا سازمان نظام مهندسی و شهرداری نیز توانسته است خود را در زمینه نظارت توانمند سازند؟

دیده شده است در کوچه پس کوچه‌های شهر مسجدسلیمان ساختمان‌سازی و آپارتمان‌سازی‌های انجام گرفته است که حد تا دره یا خانه مقابل بسیار کم بوده است. گسل مسجدسلیمان از دیدگاه لرزه‌خیزی یکی از مناطق فعال استان خوزستان محسوب می شود. گسل مسجدسلیمان یک نوع گسل فشارشی(معکوس) با طولی بیش از ۶۳ کیلومتر و دارای روند عمومی ۱۵۰ درجه می‌باشد. امتداد این راندگی، شمال‌غرب – جنوب‌شرق و شیب گسل تقریبا ۴۰ درجه به سمت شمال شرق است. گسل مسجدسلیمان از لحاظ زمین شناسی ناحیه ای در زاگرس چین‌خورده و به واسطه عدم رخنمون سازند آسماری و عمیق شدن ناگهانی پی‌سنگ، جزء فروافتادگی دزفول محسوب می‌شود. با این توضیح آیا استاندارد های ساختمان سازی خصوصا بحث مقاومت در مقابل زلزله رعایت شده است؟؟

شهروندان انتظار دارند نهادهای مسئول مانند شهرداری با رعایت قانون جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را گرفته و در ادامه سازمان نظام مهندسی نظارتی دقیق بر این ساختمان سازی ها داشته باشد و با توجیه مهندسین ناظر و پیمانکاران از احتمال بروز چنین حوادثی جلوگیری کنند.

انتظار دیگر شهروندان این است که نهاد های ذیصلاح با متخلفین برخورد قانونی و بدون گذشتی داشته باشند تا عبدالباقی های احتمالی تصور ساخت و ساز متروپلی دیگر در مسجدسلیمان را نداشته باشند.

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=10173
  • نویسنده : یونس رفیعی منجزی
  • منبع : دیدبان مسجدسلیمان
  • بدون دیدگاه

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.