تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 27 شوال 1445 Sunday, 5 May , 2024

آخرین اخبار

سفر حجت الاسلام دکتر هدایی به شهرستان مسجدسلیمان تجلیل از معلمان و حامیان فرزندان ایتام تحت پوشش خیریه زنده یادان احمد و مریم رضایی هفتکل نود و هشت ساله شد / تولدت مبارک اولین کوچه محیط زیستی مسجدسلیمان الگویی برای مشارکت مردمی نفت مسجدسلیمان برای صعود نیاز به حمایت مدیران و همدلی بین مسئولین شهری و استانی دارد سیاوش اکبرپور سرمربی استقلال ملاثانی: روز تاریک و شوم فوتبال خوزستان را دیدیم ابراهیم اشکش سرمربی نفت مسجدسلیمان : به استان ت خیانت کردی آقای پورموسوی تقدیر فرماندهی انتظامی مسجدسلیمان از کودکان خوش ذوق سایبری سکان مدیریت شهرداری به فرزند مسجدسلیمان سپرده شد نصب سیستم فرکانسی انتقال اطلاعات فرآیندی چاه گازی از طریق خط لوله جریانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان انتصاب ۲ عضو جدید در هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی اولین نشست اعضای هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی در سال ۱۴۰۳ برگزار شد نشست اعضای انجمن تکواندو کارگری استان خوزستان با حضور مهندس عباس علوانی دبیر هیئت ورزش کارگری استان خوزستان برگزار گردید فرخ نیا سرمربی پیشکسوتان ایذه جوانان‌ فولاد خوزستان در اندیشه قهرمانی امیر سرتیپ دوم سعید امیری مدیرعامل باشگاه رعد پدافند هوایی ارتش منصوب شد دعوت بازیکنان مستعد و پرورش یافته در باشگاه آزادگان مسجدسلیمان به اردوی تیم ملی جوانان+اسامی و عکس شهردار نفتی، فرصتی مناسب برای تبادل دانش و خدمات برای مسجدسلیمان/ آیا علی جعفری پیشنهاد شورای اسلامی شهر را میپذیرد؟ عبداله جلیلی کیا به سمت “سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز” منصوب شد تاثیر ورزش بر اختلالات حرکتی

4

تفاوت دوره کمون آنفولانزا و کرونا؛ توصیه‌هایی به مسافران جام جهانی

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 3 دقیقه
  • کد خبر : 11494
  • 20 آبان 1401 - 6:03
تفاوت دوره کمون آنفولانزا و کرونا؛ توصیه‌هایی به مسافران جام جهانی

یک اپیدمیولوژیست با اشاره به دوره پنهان ماندن علائم بیماری کرونا و آنفلوآنزا و احتمال انتقال این بیماری‌ها در این دوره، در عین حال توصیه‌هایی را به مسافران جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برای مصون ماندن از ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا تشریح کرد.

بابک عشرتی، اپیدمیولوژیست دوره کمون کرونا و آنفلوآنزا و وضعیت انتقال این بیماری‌ها در دوره پنهان بیماری، گفت: دوره کمون آنفلوآنزا حدود سه تا پنج روز است. این در حالی است که درباره کرونا این دوره کمون مقداری طولانی‌تر بوده و تا ۱۵ روز هم ممکن است تا زمان ظهور علائم بیماری طول بکشد. در عین حال هم در آنفلوآنزا و هم در کرونا انتقال عفونت در دوره کمون اتفاق می‌افتد؛ به طوری که فرد ممکن است بدون علامت باشد، اما می‌تواند بیماری را منتقل کند.

به گزارش ایسنا، بخش هایی از گفت و گوی عشرتی را در ادامه می خوانید:

*هم بر استفاده از ماسک در زمان شیوع این بیماری‌ها تاکید می‌شود. در عین حال بحث شستن دست‌ها نیز مهم است که البته درباره آنفلوآنزا بیش از کرونا نیز اهمیت دارد و این توصیه‌ها به این دلیل است که میزان انتقال در دوره بی‌علامت یا کمون بیماری کمتر شود.

*سویه در گردش آنفلوآنزا عمدتا سویه H۱N۱ بوده و سویه‌ای قدیمی است. از نظر علائم، ظاهر آنفلوآنزا تفاوت چندانی با کرونا ندارد؛ به طوری که در آنفلوآنزا هم در وهله اول علائمی مانند تب، آبریزش بینی، سوزش و درد گلو پدیدار می‌شود و بعد به تدریج سرفه ظاهر می‌شود و اگر بیماری به سمت شدید شدن رود، علائم تنفسی شدیدتر را خواهیم داشت که ممکن است بیمار در این شرایط نیاز به بستری داشته باشد.

*افرادی که به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند مانند مبتلایان دیابت، سرطان و … یا افراد سالمند و زنان باردار بهتر است که همان زمان که علائم و بیماری در آنها شروع می‌شود، به پزشک مراجعه کرده و معاینه شوند؛ به طور کلی هم هر کس که احساس می‌کند علائمش رو به بدتر شدن است، به گونه‌ای که دارد تنگی نفس پیدا می‌کند، سرفه‌هایش بیش از حد زیاد شده و اذیت‌کننده است، بهتر است که به پزشک مراجعه کنند. در عین حال جوانان و افرادی که بیماری خاصی ندارند، در منزل استراحت کنند، تب‌برهای ساده‌ای مانند استامینوفن و مایعات زیاد مصرف کنند.

*مهمترین موضوعی که مسافران جام‌جهانی قطر باید رعایت کنند، رعایت بهداشت فردی است. به خصوص بحث شستن دست‌ها که البته این موضوع باید در همه مسافرت‌ها رعایت شود و به دفعات باید دست‌ها شسته شود. چه از وسیله نقلیه شخصی و چه از وسیله نقلیه عمومی استفاده شود، بحث شستن دست‌ها باید مورد توجه باشد. کسانی هم که با هواپیما و … مسافرت می‌کنند، از جمله مسافران جام جهانی حتما باید این نکته را رعایت کنند.

*نکته دیگر این است که افرادی که می‌خواهند سفر کنند، نباید علامت بیماری داشته باشند. اگر فردی علائمی مانند تب یا سرفه دارد، بهتر است که سفر نکند. حال اگر فردی بلیتش را خریداری کرده و قصد سفر دارد، اگر علامت‌دار شد، باید حتما از ماسک استفاده کند. درباره کرونا هم در کشور ما و در کشور قطر تزریق حداقل دو دز واکسن کرونا است. منتها ما در پروتکل کشوری خودمان بحث تزریق دز چهارم را هم مطرح کردیم وتوصیه می‌کنیم که به ویژه افراد ۱۲ سال به بالا اگر از دز سوم‌شان شش ماه گذشته، دز چهارم را تزریق کنند.

*در آنفلوآنزا بحث گروه‌های خاص مطرح است. به طوری که اگر افراد به بیماری زمینه‌ای مانند دیابت و … مبتلا هستند، حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کرده و بعد برای جام جهانی یا سفرهای دیگر عازم شوند. در عین حال مردم وقتی وارد جاهای شلوغ و پرتجمع مانند استادیوم‌ها می‌شوند، بهتر است که ماسک داشته باشند. حتی در فضای باز هم اگر تجمع زیاد باشد، باید از ماسک استفاده شود.

*در عین حال در بازگشت مسافران نیز طبق پروتکل‌ها مواردی مورد توجه است. به عنوان مثال اگر مسافری که وارد کشور می‌شود، علامت داشته باشد، باید به پایگاه بهداشت مرزی که معمولا در فرودگاه‌ها و … مستقر است، مراجعه کند تا اطلاعاتش ثبت شود، آزمایش و نمونه‌برداری انجام شود و اگر تستش مثبت بود، اقداماتی مانند قرنطینه و … را انجام دهد.

*دو مساله وجود دارد؛ یکی این است که تست منفی واقعی باشد، اما مساله دیگر این است که میزان عفونت در فرد بیمار هنوز به حدی نرسیده است که تست را مثبت کند و ممکن است منفی کاذب دهد. با این حال ما اینطور در نظر می‌گیریم که فردی که تستش منفی است و علامت هم ندارد، از نظر ما سالم است.

*اگر کسی تستش منفی باشد، اما علامت داشته باشد، ممکن است به کرونا، آنفلوآنزا یا سایر بیماری‌های ویروسی مبتلا شده باشد که این فرد باید خودش را از دیگران جدا کرده و استراحت کند. در حال حاضر بیشترین زمانی که برای قرنطینه مطرح شده، پنج روز بعد از تمام شدن علائم است. در عین حال معمولا مدت زمان از بین رفتن علائم و ماندن در منزل هم در آنفلوآنزا و هم در کرونا، بین سه تا پنج روز است.

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=11494

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.