تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024

آخرین اخبار

اولین کوچه محیط زیستی مسجدسلیمان الگویی برای مشارکت مردمی نفت مسجدسلیمان برای صعود نیاز به حمایت مدیران و همدلی بین مسئولین شهری و استانی دارد سیاوش اکبرپور سرمربی استقلال ملاثانی: روز تاریک و شوم فوتبال خوزستان را دیدیم ابراهیم اشکش سرمربی نفت مسجدسلیمان : به استان ت خیانت کردی آقای پورموسوی تقدیر فرماندهی انتظامی مسجدسلیمان از کودکان خوش ذوق سایبری سکان مدیریت شهرداری به فرزند مسجدسلیمان سپرده شد نصب سیستم فرکانسی انتقال اطلاعات فرآیندی چاه گازی از طریق خط لوله جریانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان انتصاب ۲ عضو جدید در هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی اولین نشست اعضای هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی در سال ۱۴۰۳ برگزار شد نشست اعضای انجمن تکواندو کارگری استان خوزستان با حضور مهندس عباس علوانی دبیر هیئت ورزش کارگری استان خوزستان برگزار گردید فرخ نیا سرمربی پیشکسوتان ایذه جوانان‌ فولاد خوزستان در اندیشه قهرمانی امیر سرتیپ دوم سعید امیری مدیرعامل باشگاه رعد پدافند هوایی ارتش منصوب شد دعوت بازیکنان مستعد و پرورش یافته در باشگاه آزادگان مسجدسلیمان به اردوی تیم ملی جوانان+اسامی و عکس شهردار نفتی، فرصتی مناسب برای تبادل دانش و خدمات برای مسجدسلیمان/ آیا علی جعفری پیشنهاد شورای اسلامی شهر را میپذیرد؟ عبداله جلیلی کیا به سمت “سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز” منصوب شد تاثیر ورزش بر اختلالات حرکتی سابقه «رد صلاحیت» یا «ابطال آرای» افراد منتخب پس از انتخابات مجلس پوست اندازی سیاسی در مسجدسلیمان بزرگ، حاصل تفکر مطالبه گری عمومی صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

2
به قلم سید مجید حسینی نژاد

سناریوهای مشارکت آفرین و مشارکت‌گریز در حوزه ی انتخابیه‌ی مسجدسلیمان بزرگ

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 2 دقیقه
  • کد خبر : 17169
  • 08 شهریور 1402 - 11:19
سناریوهای مشارکت آفرین و مشارکت‌گریز در حوزه ی انتخابیه‌ی مسجدسلیمان بزرگ
نظرسنجی های میدانی و غیررسمی در اغلب نقاط کشور حاکی از مشارکت متوسط و رو به پایین در انتخابات پیش روست

دیدبان پرس: سید مجید حسینی نژاد؛ نظرسنجی های میدانی و غیررسمی در اغلب نقاط کشور حاکی از مشارکت متوسط و رو به پایین در انتخابات پیش روست. برخی تحلیلگران معتقدند جبهه ی پایداری به عنوان یکی از شاکله های اصلی دولت رییسی تمایل چندانی به مشارکت گسترده ی مردم در انتخابات مجلس ندارد و مشارکت مطمئن برای دستیابی به کرسی های مجلس و حذف قالیباف را در سپهر سیاسی دنبال می کنند. عزل معاون سیاسی وزیر کشور در این راستا ارزیابی می شود و برخی نمایندگان صراحتا او را به عنوان یکی از حلقه های اصلی برای مهندسی انتخابات هدف قرار دادند که با واکنش لایه های تندرو محافظه کار و پیاده نظام این جریان مواجه شد و برخی تشکل های دانشجویی ، نمایندگان فعلی را به رد صلاحیت تهدید کردند.

سناریوی اول:
حاکمیت برای عبور از دو قطبی های به وجود امده بعد از اعتراضات سال گذشته در پی بازسازی نیروهای سیاسی و کنشگرهای اجتماعی و احیاء مشروعیت و مقبولیت خویش خواهد بود و با رویکرد مشارکت افرین ، رنگین کمانی از سلیقه های سیاسی اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدالی و مستقل را با داشتن حداقل های صلاحیت تایید می کند و مردم را به حضور در پای صندوق های رای تشویق می کند. در مسجدسلیمان بزرگ انتظار میرود جریانات سیاسی و قومی ، نامزدهای مورد نظر خویش را در انتخابات ببینند. افرادی چون علی عسکر ظاهری، اسماعیل جلیلی ، علیرضا ورناصری ، بهنام بهزادی ، مازیار جهانبخشی و …. می توانند تنور انتخابات را برای یک رقابت نسبی گرم نگه دارند. البته احتمال چنین رویکردی با توجه به قرائن و شواهد اندک است.

سناریوی دوم :
رقابت درون اصولگراها از جمله محافظه کاران سنتی ، موتلفه ، جریان قالیباف و جریان موسوم به پایداری تایید صلاحیت شوند و رقبای درجه یک اصلاح طلب به طور کلی از گردونه حذف شوند و چهره های کمرنگ تر و درجه دوم و سوم به رقابت با گلادیاتورهای اصولگرا بپردازند و از قبل شکست خورده باشند و توان عرض اندام در مقابل نیروهای حامی دولت را نداشته باشند.
این سناریو تا حدی محتمل به نظر میرسد.در این صورت ارایش انتخاباتی حوزه دگرگون خواهد شد و برخی ‌کاندیداهای گمنام تر ممکن است به عنوان الترناتیوهای کم قدرت در صحنه ی انتخابات قدعلم کنند و رقابت سیاسی ضعیفی شکل بگیرد که برنده ی ان از پیش مشخص باشد.

سناریوی سوم:
جبهه ی پایداری و حامیان دولت راه را برای رقابت گسترده سد کنند و با حداقل مشارکت مردم به دنبال دستیابی به حداکثر کرسی ها باشند. این سناریویی محتمل است و با اتفاقاتی که در صدا و سیما و دانشگاه ها و فیلتراسیون و طرح هایی از این دست ، روی داده است حاکی از ان است که این جبهه ، اسب خود را برای کنترل ‌کامل مجلس و به حاشیه کشاندن افراد مستقل و دگراندیش زین کرده است و تلاش می کند از همه ی اهرم های خود برای رسیدن به این هدف بهره گیری کند.
تجربه نشان داده است در چنین مواقعی رای سلبی به نامزدها تعیین کننده تر است و آراء ایجابی حریف آراء سلبی نخواهد شد. اتفاقی که ۴ سال گذشته در حوزه های دیگر افتاد و ردصلاحیت گسترده ی کاندیداها باعث شد ائتلاف عظیمی شکل بگیرد و وضع موجود تغییر کند. مردم تحقیر و مهندسی را بر نمی تابند و شان ناظران بالاتر از جریانات سیاسی است. امیدواریم این اتفاق نیفتد . هرچند برخی شواهد موید این موضوع است.

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=17169
  • نویسنده : سید مجید حسینی نژاد
  • منبع : دیدبان پرس
  • بدون دیدگاه

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.