به گزارش پایگاه خبری دیدبان مسجدسلیمان : سیدضیاء شریفی دبیر انجمن اندیشه نیکان طبیعت زاگرس ( همیاران آب شهرستان اقلید) در گفتگویی صمیمی با خانم فاطمه منصوری همیار طبیعت عضو انجمن همیاران محیط زیست مسجد سلیمان مصاحبه ای بصورت مجازی درگروه ردپای من درآب وطبیعت ترتیب دادندکه فاطمه منصوری به سوالات دوستداران محیط زیست پاسخ دادند.
قبل از هر چیز کامل خودتون رو برای خوانندگان ما معرفی کنید؟
فاطمهمنصوری هستم همیار محیطزیست شهر مسجدسلیمان و پدیده و دانشآموز سبز سال ۹۹
چگونه منتخب دانش آموز سبز شدید؟
در سال ۹۹ نسبت به همسن و سال های خودم نهال های بیشتری پرورش دادم به عنوان دانشآموز سبز انتخاب شدم.
سال گذشته هم یک گفتگوی مجازی باشما داشتیم.سال ۹۸ و ۹۹ چند نهال تونستید پرورش بدهید و چه نهالهایی و اینکه این نهالها رو چیکار کردید؟
۳۰۰ نهال پرورش دادم که شامل نهالهای بومی و مرکبات مثل کنار،خرما،لیموترش،پرتقال،برهان درختی که به اداره محیطزیست شهرمون اهدا کردم.
درمورد طرح تابستان سبز توضیح دهید دراین این طرح چه اتفاقی قرار هست که بیفتد و استقبال دانش آموزان مسجدسلیمان چطور بود؟
طرح تابستان سبز طرحی که هر سال از آغاز تابستان شروع میشود و هر شهروند برای شرکت در این طرح هرکس باتوجه به توانایی خودش برای حفظ فضای سبز شهری نهال بومی و مرکبات رو پرورش میدهد.استقبال دانشآموزان هم عالی بوده!
آیا مکان خاصی برای نهالها درنظر گرفته بودید باتوجه به شرایط جوی اب وهوا و کاشت در ظروف بازیافتی بیشتر توضیح دهید؟ و درمورد نوع کاشت نهالها واینکه چقدرزمان میبرد توصیح دهید؟
پرورش این همه نهال کار مشکلی برای من نبود نهالها را در ظروف بازیافتی پرورش میدهم و در حیاط خونه پرورش و نگهداری میکنم.ظروف بازیافتی مثلا ظرف لبنیات،بطری آبمعدنی و شویندهها که دورریختنی برای کاشت نهال استفاده میکنم. ما با کاشت نهال در این ظروف استفاده مجدداز این ظروف میکنیم وبه حفظ محیطزیست کمک میکنم و زباله کمتری تولید میشود.درمورد اینکه چقدرزمان میبردبستگی به نوع بذر داره اما معمولا دو هفته طول میکشد تا اولین جوانه دیده شود.
امسال در چه جشنواره ای شرکت کردید و چه مقامی کسب کردید؟
در جشنوارهی محیطزیستی دکتر رادمنش شرکت کردم و در این جشنواره جزو منتخبین بودم.
چگونه به فعالیتهای محیط زیستی علاقمند شدید؟ و آیا اینگونه فعالیتها براتون مهمتر هست یا درس و اینکه چطوری برنامه ها رو تنظیم میکنید که این فعالیتها به درس و مشق شما آسیب نزند؟
من از کودکی به محیطزیست علاقهمند بودم و اینکه حفاظت از محیطزیست وظیفه تمامی ما هست و اهدای کارت همیار محیطزیست باعث ترغیب بیشتر من شد.
من در کنار درسم فعالیتهای محیطزیستی که یکی از وظایفم هست رو انجام میدم.
خیر لطمهای به درسم وارد نکرده.
شما کلاس چندم هستید و علاوه بر نهالکاری در چه زمینه های محیط زیستی فعالیت می کنیدومشوق شما چه کسانی هستند؟
من امسال به پایه هفتم میرم،
و در زمینههای آموزش محیطزیستی و ترویج فرهنگهای محیطزیست، کشیدن نقاشی در این زمینهها و … فعالیت دارم.
خانواده و اطرافیانم ازمشوقین من هستند.
خانم منصوری اگر اشتباه نکنم شما امسال ۳۰۰ نهال رو به طبیعت اهداکردی.چی شد که جرقه این حرکت ایجاد شد و به این فکر افتادید؟
چون پارسال هم چنین حرکتی اتفاق افتاد.خانم منصوری برای حفظ این نهالها درطبیعت چه راهکاری دارید؟
خب من علاقه خاصی به این کار دارم و دوست دارم برای حفظ فضای شهر و کشورم اینکار زیبا رو انجام بدم.
من در هفته درختکاری در چند مدرسه که دعوت بودم
یک سوال مطرح کردم که اینجا هم مطرح میکنم
سوال این بود که ؛ درختکاری مهمتره یا درختبانی؟ تا جایی ک دوستداران و شهروندان به طبیعت میروند نهالهایی ک در اون منطقه مشاهده میکنندآبیاری کنند
و اونها در جاهایی مناسب با شرایط مساعد کاشته شوند به عنوان مثال درختی که مقاومت زیادی در برابر گرما داره در مناطق گرمسیری کاشته بشه.
درمورد سوال درختکاری مهمتر یا درختبانی ازنظر هر دو مهم هستند.یعنی ما باید هردو کار رو انجام بدیم.چون نمیتونیم تنها درخت رو بکاریم و سپس از اون مراقبت نکنیم.
هردوی این کارها باید در کنار هم صورت بگیرد.نهالهای بومی ک با شرایط آبوهوایی سازگار هستن مثل: خرما،کنار،بیدریا،پرتقال،لیموترش
که بخش کثیری از اونها خرما بوده.برای آبیاری باغچه میتوانیم از آبی که برای شستشوی میوه و سبزیجات استفاده کنیم.برای آبیاری باغها از آبیاری قطرهای استفاده شود.از کودکی باید برای صرفهجویی در مصرف آب فرهنگسازی شود.نسبت به معضلاتی مثل شکستهشدن لولهها در سطحشهر بیاعتنا نباشیم.
اینکه وقتی ما داخل طبیعت میرویم یکی از لوازم مهمی که باید با خودمون ببریم چیست؟
“کیسهزباله” برای اینکه زبالهها در طبیعت رها نکنیم و بتوانیم زبالهها رو جمعآوری کنیم.
خانم منصوری شما چه پیامی برای هم سن و سالان خود دارید؟
و چه پیشنهادی برای افزایش مشارکت دوستان در برنامه های محیط زیستی دارید؟
به اونها توصیه میکنم تا جایی که میتونند از طبیعت و محیطزیست حفاظت کنند
چون کارهای که ما برای محیط زیست انجام میدهیم کاملا به خود ما بازتاب می شود.
به نظر من با ایجاد فرهنگسازی حفاظت از محیط، علاقهمندان به این حوزه روز به زور افزایش پیدا میکنند.
تعریف شما از آبیاری نوین چیه؟
روشهای آبیاری جدید رو، آبیارینوین میگنکه آبیاریهای قطرهای و بارانی جزو این روش هستند.
چند تا مثال در خصوص مصرف صحیح آب ذکر کنید؟
کممصرف کردن تمام این موضوع رو شامل نمیشه و اصل “درستمصرف کردن” هست.
به نظر شما بیشترین میزان مصرف آب در چه بخشی صورت میگیرد؟
فکر میکنم در بخش کشاورزی بیشترین میزان مصرف آب صورت میگیردبرای مثال در کشاورزی میتونه آبیاری بیرویه و نادرست باشه.
در زمینههای دیگه هم به همین صورت هستش
در هنگام طبیعت گردی چه نکاتی رو باید رعایت کنیم؟
در حد توان زبالههای اون منطقه رو جمعآوری کنیم.زبالهها رو در طبیعت رها نسازیم.به جانوان و گیاهان آسیبنرسانیم.سعی کنیم از منابع طبیعی حفاظت کنیم که طبیعت آتیش نگیرد و اگر یه وقت آتش گرفتار ابتدا باید آتشنشان ها رو با خبر کنیم و اگه توی جنگل هستیم میتونیم جنگلبان هارو خبر کنیم.
برای پیشگیری از گسترش آتش چه نکاتی رو باید در نظر گرفت؟
با رها نساختن زبالههایی مثل بطریهای شیشهای میتونیم از این اتفاق جلوگیری کنیم و یا پس از روشن کردن آتش اون رو خاموش کنیم و خاموشی کامل اون مطمئن بشیم.
سوال آخر اینکه: شما چه تعریفی از یک همیار آب و طبیعت دارید و چه شرح وظایفی برای ایشان تعریف میکنید؟
یک همیار آب و طبیعت یا همون همیار “محیطزیست” کسی هستش که وظیفش در زندگی که همون حفاظت از منابع طبیعی و… هستش رو انجام میده.
و از جمله وظایف اون میشه به صرفه جویی در مصرف منابع، کاشت و پرورش نهال، آلوده نکردن هوا، کاهش تولید زباله، استفاده نکردن از پلاستیک و ترویج این فرهنگها، اشاره کرد.
درپایان ازفاطمه منصوری دانش آموز نمونه همیارمحیطزیست جهت مصاحبه و تلاش در حفظ منابع طبیعی تقدیر و تشکر عرض می نماییم.