تاریخ : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳ 22 جماد أول 1446 Saturday, 23 November , 2024

آخرین اخبار

گروه های سیاسی و الیت ها اجازه دهند استاندار توانمندخوزستان با هدف توسعه استان ساختار مدیریتی را اصلاح نماید فرخ ناصری کریموند مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب شد تحلیلی بر یک رخداد و تجلیلی از یک شریفمرد امداد به قلم د.عماد هلالی حاج عباس عربی نماد برتر منزلت مردمی غلامرضا جلیلی نیا رئیس ستاد یاران دکتر پزشکیان در استان خوزستان: دولت نشان داد به خوزستان نگاه ویژه دارد انتخاب استاندار خوزستان و چالش های پیش رو مسابقات آمادگی جسمانی قهرمانی استان خوزستان و انتخابی دومین المپیاد کشوری در اهواز برگزار شد رویکردهای گزینش استاندار (پی آمدهای رویکرد قومی ) رویکردهای گزینش استاندار ( با تاکید بر رویکرد قومی ) «زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد مسجدسلیمان میزبان مسابقات شطرنج سریع (رپید) خواهد بود آگهی استخدام شرکت پتروشیمی مارون لزوم نقش پذیری جوانان در جریان های اجتماعی، توسعه و نظام مدیریت جدید استان خوزستان آغاز پذیرش دانشجوی بدون کنکور در مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق خوزستان سخنی چند با جناب اقای رئیس جمهور پزشکیان! سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز: درخشش دانش آموزان آموزش وپرورش ناحیه ۴ اهواز، با کسب ۳۴ رتبه زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری آیا خوزستان نیازمند استاندار توسعه گراست ؟! سرباز کردن زخم کهنه کارکنان رسمی استخدامی سال ۱۳۹۲صنعت نفت حمید بورد، گزینه مطلوب کارکنان نفت و تصمیم گیر بزرگ برای انتخاب مدیران نفتی یک مدیر اجرایی خوزستانی، استاندار جدید خوزستان میشود؟؟ جنوبی های تکنوکرات، “هم نوا” با وزیر نفت

6
اسفندیار عبداللهی عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت ایران اسلامی

پارلمانی شدن نظام سیاسی مستلزم بازنگری در قانون اساسی است

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 2 دقیقه
  • کد خبر : 4741
  • 21 شهریور 1399 - 6:22
پارلمانی شدن نظام سیاسی مستلزم بازنگری در قانون اساسی است

دیدبان مسجدسلیمان : اسفندیار عبداللهی عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت درباره پیشنهاد یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تبدیل شدن سیستم ریاستی به سیستم پارلمانی و سپردن مدیریت دولت به نخست وزیر به جای رئیس جمهور گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران دارای دو بال جمهوریت و اسلامیت است که وجه جمهوریت آن […]

دیدبان مسجدسلیمان : اسفندیار عبداللهی عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت درباره پیشنهاد یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تبدیل شدن سیستم ریاستی به سیستم پارلمانی و سپردن مدیریت دولت به نخست وزیر به جای رئیس جمهور گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران دارای دو بال جمهوریت و اسلامیت است که وجه جمهوریت آن همان گونه که از نامش پیدا است بر حضور مردم در انتخاب بالاترین مقام اجرایی در رئیس جمهوری و دیگر نهاد‌های انتخابی تبلور می‌یابد.

او افزود: بحث این نیست که نظام پارلمانی بهتر است یا ریاستی؛ زیرا در یک فضای دموکراتیک هر دو مکانیسم کار می‌کنند و هر کدام محسنات و نواقصی هم دارند. مشکل اینجاست که در یک نظام جمهوری، این تصور که رئیس جمهور نداشته باشیم امری غیر ممکن است. نظام سیاسی ما در بدو پیروزی انقلاب یک نظام تلفیقی بود و در سال ۶۸ به ریاستی تبدیل شد.

عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت گفت: اگر منظور نماینده محترم مجلس این است که دوباره سیستمی شبیه اوایل انقلاب داشته باشیم، باید عرض کنم نظام سیاسی تلفیقی به طوری که رئیس جمهور و نخست وزیر هر دو مسئولیت اجرایی داشته باشند، شدنی نیست و مانند سال‌های قبل از ۶۸ این دو قطب (رئیس جمهور و نخست وزیر) در اجراییات با هم اصطکاک پیدا می‌کنند.

عبداللهی ادامه داد: اما اگر هدف این است که رئیس الوزرا بالاترین مقام دولت و کابینه باشد، این امر مستلزم بازنگری در قانون اساسس است.  برای پذیرش و رسیدن به ضرورت داشتن نظامی پارلمانی باید ملزومات و ابزار‌های آن تدوین و تعریف شود. یکی از مهم ترین و ابتدایی‌ترین ابزار‌های دولتی پارلمانی، احزاب هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: در نظام‌های حزبی و پارلمانی هر حزب که بیشترین کرسی‌ها مجلس را در انتخابات کسب کند، طبیعتا دولت تشکیل می‌دهد و نخست وزیر از حزب برنده خواهد بود. اینکه نماینده محترم مجلس فکر می‌کند می‌تواند با همین سیستم نخست وزیر انتخاب و عزل کند تصوری غیر عملی است. در نظام حزبی رئیس دولت همواره از میان حزب حاکم انتخاب می‌شود و حتی اگر همان اکثریت نخست وزیر را عزل کند نخست وزیر بعدی هم از همان جریان حاکم بر مجلس انتخاب می‌شود.

وی با تاکید اینکه قانون کنونی انتخابات ارتباط ذاتی و ساختاری با قانون احزاب ندارد، اظهار کرد: به رسمیت شناخته شدن نقش احزاب در انتخابات و ارتباط دادن این دو قانون با هم از ابتدایی‌ترین ابزار‌های سیستم‌های پارلمانی است و برای رفتن به سمت نظام پارلمانی تا همه در خصوص ملزومات و مکانیسم‌های اجرایی و قانونی آن به توافق نرسند، اساسا طرح آن بی معنی است. ضمن اینکه اگر رئیس جمهور در جمهوری اسلامی نباشد، باید اسم دیگری برای آن انتخاب شود. نمی‌شود هم جمهوری باشد و هم رئیس جمهوری نداشته باشد، لذا این نکته باید مورد توجه قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=4741

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.