تاریخ : یکشنبه, ۱۱ خرداد , ۱۴۰۴ 5 ذو الحجة 1446 Sunday, 1 June , 2025

آخرین اخبار

اعتراض شدید شهروندان منطقه پشت برج به بی‌توجهی مسئولان   «هفته خوزستان»؛ فرصت یا مُسکن رسانه‌ای؟ کسب رتبه برتر هیأت ورزش‌های همگانی استان خوزستان در ارزیابی عملکرد کشوری برگزاری باشکوه جشنواره بین‌نسلی در استان خوزستان برگزاری مسابقه شطرنج برق‌آسا به مناسبت روز مسجدسلیمان با حضور چهره‌های برجسته ورزشی استان طلای سیاه،هوای خاکستری؛روایت ناترازی در خوزستان تجلیل از فرمانده بسیج فولاد اکسین خوزستان در نشست استانی حفظ آثار دفاع مقدس امضای قرارداد ۱۴۸ میلیون دلاری پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس و قرارگاه خاتم‌الانبیا برای جمع‌آوری گازهای مشعل دارخوین و غرب کارون صیانت از نظم و امنیت اولویت امور حراست پالایش گاز هویزه پیام مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس به مناسبت روز کارگر آغاز تغییرات مدیریتی در شرکت پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس/ سرپرست‌های بازرگانی و امور مالی منصوب شدند دیدار کارکنان بسیج شرکت بهره برداری نفت و گاز با خانواده شهید روئین تن اهدا خون کارکنان بسیج شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان غبار روبی و عطر افشانی گلزار مطهر شهدای گمنام بی بیان برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع فضای مجازی و آسیب‌های آن در مسجدسلیمان پیمان جهانگیری رسما فرماندار مسجدسلیمان شد محمدرضا ناصری کریموند رییس حراست شرکت ملی نفت ایران شد نشست صمیمانه مدیر عامل نفت و گاز مسجدسلیمان با مدیریت شرکت توزیع برق شهرستان پاکسازی منطقه گردشگری دوراهی لالی توسط پرسنل واحد فضای سبز و بهسازی شرکت بهره برداری و نفت و گاز مسجدسلیمان جانمایی و نصب سطل زباله و توزیع کیسه زباله توسط اداره فضای سبز و بهسازی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در مناطق گردشگری شهرستان مسجدسلیمان

0
یادداشتی از : علی پورباقر، فعال سیاسی اصلاح طلب

«هفته خوزستان»؛ فرصت یا مُسکن رسانه‌ای؟

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 2 دقیقه
  • کد خبر : 18807
  • 08 خرداد 1404 - 18:48
«هفته خوزستان»؛ فرصت یا مُسکن رسانه‌ای؟
از سوم خرداد و آغاز هفته‌ای که از سوی رسانه ملی با عنوان «هفته خوزستان» نامگذاری شده، بار دیگر خوزستان به صدر خبرها بازگشته؛ استانی زخم‌خورده اما باصلابت، ثروتمند اما محروم، ریشه‌دار اما تحت سیطره بی ریشه ها...

دیدبان پرس: علی پورباقر؛ فعال سیاسی اصلاح طلب 

در این یک هفته شبکه‌های مختلف صداوسیما با ویژه‌برنامه‌های خود در تلاش هستند تا شاید نگاه ها را به خوزستان جلب کنند. اما سوال اساسی اینجاست که آیا این نگاه، نگاهی عمیق و مستمر خواهد بود یا صرفاً تصویری گذرا و نمایشی از زخمی کهنه که عزم و اراده ای برای درمان آن وجود ندارد؟

🔹تحسین در برابر تردید

بی‌تردید، هر تلاشی برای نشان دادن چهره‌ی واقعی خوزستان و زدودن غبار محرومیت از این استان، در جای خود قابل تقدیر است.

اما در سوی دیگر، بسیاری از صاحب نظران، نسبت به این‌گونه اقدامات رسانه ای، احساس تکرار دارند. تجربه سال‌های پیش نشان داده است که پخش چند مستند، گفت‌وگو با برخی چهره های محلی یا خلاصه کردن خوزستان به مضیف و قهوه یا سیاه چادر و نان تیری و نهایتا ارائه تصویری توسعه نیافته و عقب مانده از این استان، نه به تغییر رویکردها منجر گردیده و نه به حل بحران‌هایی چون ریزگردها، آب، اشتغال، مهاجرت معکوس و … 

از همین‌رو، این گمان تقویت می‌شود که “هفته خوزستان”، بیش از آنکه ابزار تحول باشد، بیشتر کارکردی نمایشی و مُسکن‌گونه دارد؛ مُسکنی موقت برای رنجی مزمن و جانکاه.

🔹نگاه رسانه‌ای یا نگاه پروژه‌ای؟

یکی از مهم‌ترین اشکالات موجود، نگاه پروژه‌ای به استان است. رسانه‌ ملی و اساسا دولت ها، به‌جای آنکه «خوزستان» را به‌مثابه‌ یک پرونده باز و جاری ببینند، آن را به‌صورت اپیزودیک روایت می‌کنند: فقط در مناسبت‌ها، در بحران‌ها، در سالگردها. 

خوزستان نباید فقط در سوم خرداد و در نسبت با جنگ دیده شود، همان‌گونه که سیستان و بلوچستان نیز نباید فقط در زمان طوفان شن دیده شود. مسئله ما، تداوم و صداقت در روایت است، نه تکرار مناسبت‌ها.

دیگر ملاحظه مهم، شیوه بازنمایی خوزستان در این برنامه‌هاست. وقتی خوزستان را روایت می‌کنید اما صدای مردمش را خاموش می‌گذارید، یا فقط صدای گزینش‌شده را پخش می‌کنید، رسانه نه فقط از مسئولیتش فاصله گرفته، بلکه در بی‌صدایی ساختاری شریک شده است. مردم خوزستان، اگرچه شاکرند، اما خسته‌اند. خسته از وعده‌ها، از نادیده‌گرفتن دردهای واقعی که یا روایت نمی شوند یا گوش شنوایی برای شنیدن روایت های آنان وجود ندارد. 

در نهایت اینکه، «هفته خوزستان» می‌تواند فرصتی باشد برای گفت‌وگو، برای بازخوانی، برای دیده‌شدن؛ اما اگر در همان سطح همیشگی بماند، چیزی فراتر از یک قابِ پرزرق‌وبرق اما تهی از تغییر نخواهد بود. صدای خوزستان را باید شنید، نه فقط پخش کرد.

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=18807

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.