تاریخ : چهارشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۴ 18 شوال 1446 Wednesday, 16 April , 2025

آخرین اخبار

نشست صمیمانه مدیر عامل نفت و گاز مسجدسلیمان با مدیریت شرکت توزیع برق شهرستان پاکسازی منطقه گردشگری دوراهی لالی توسط پرسنل واحد فضای سبز و بهسازی شرکت بهره برداری و نفت و گاز مسجدسلیمان جانمایی و نصب سطل زباله و توزیع کیسه زباله توسط اداره فضای سبز و بهسازی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در مناطق گردشگری شهرستان مسجدسلیمان اجرای طرح طبیعت پاک توسط اعضای انجمن همیاران محیط زیست و اداره محیط زیست مسجدسلیمان بارش برف و ترافیک سنگین در جاده های شمالی کشور/ ترافیک سنگین‌ ورودی و خروجی خراسان رضوی، فارس، اصفهان و تهران یارانه نقدی فروردین ماه تغییر کرد؟/ اعلام مبلغ یارانه نقدی در سال ۱۴۰۴ برگزاری نشست صمیمانه فرماندار شهرستان مسجدسلیمان با اصحاب رسانه تشریح عملکرد ۱۴۰۳ هیات شطرنج مسجدسلیمان نشست صمیمانه فرماندار مسجدسلیمان با روسای ستادهای دکتر پزشکیان کسب مدال های رنگارنگ توسط شاگردان مولایی در مسابقات تکواندو استان خوزستان بهسازی جاده ارتباطی مسجدسلیمان-ایذه مدیرعامل جدید شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان منصوب شد پایان پرافتخار مسابقات عملیاتی_تخصصی ورزشکاران آتش نشان استان خوزستان در اهواز دکتر حسین صفارفر به عنوان سرپرست شبکه‌ بهداشت و درمان شهرستان مسجدسلیمان منصوب شد درخشش تکواندوکاران نفت مسجدسلیمان در مسابقات قهرمانی جایزه بزرگ نوجوانان استان خوزستان حضور تیم تکواندو نفت مسجدسلیمان در مسابقات قهرمانی جایزه بزرگ نوجوانان استان خوزستان به میزبانی شهرستان کرخه افتخار آفرینی تیم ھای کاراتہ بانوان و اقایان در مسابقات قھرمانی کشور بانوی شاهنامه خوان مسجدسلیمانی به عنوان دبیر دومین جشنواره ملی استعدادهای صحنه منصوب شد از کارمند نخبه مسجدسلیمانی تجلیل بعمل آمد ارائه خدمات فوق تخصصی هماتولوژی و آنکولوژی در مسجدسلیمان

3

موضع‌گیری چین تازگی نداشت؛ گروهی در تهران به هر دلیلی نمی‌خواستند نشانه‌های آن را ببینند

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 3 دقیقه
  • کد خبر : 12668
  • 19 آذر 1401 - 20:02
موضع‌گیری چین تازگی نداشت؛ گروهی در تهران به هر دلیلی نمی‌خواستند نشانه‌های آن را ببینند

عباس آخوندی، وزیر اسبق راه و شهرسازی، در یادداشتی دو تجربه خود از زیر پا گذاشتن منافع ملی ایران توسط چین و بدعهدی این کشور را روایت کرده است.

عباس آخوندی، وزیر اسبق راه و شهرسازی، در یادداشتی دو تجربه خود از زیر پا گذاشتن منافع ملی ایران توسط چین و بدعهدی این کشور را روایت کرده است.

به گزارش انتخاب، آخوندی نوشت: بحث موضع‌گیری چین برای من هیچ تازگی نداشت. چین این رویه را سالهاست که اتخاذ کرده‌است. لیکن، گروهی در تهران به هر دلیلی نمی‌خواستند که نشانه‌های آن را ببینند. شاید هم به دلیل حجم فساد فوق العاده‌ای که پیرامون قراردادهای چینی وجود داشت و دارد.تنها دو نمونه را برایتان ذکر کنم. یکی کلی و دیگری جزیی.

۱. چین سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی در توسعه کریدور دریای عمان-بندر گوادر تا چین انجام داده‌است. پروژه‌ای که به گفته‌ای بیش از ۴۲میلیارد دلار ارزش آن است. عبور از کوه‌های هندوکش با تمام ناامنی‌های آن و کشور پاکستان از حیث مهندسی در مقایسه با عبور از یک مسیر موازی نسبتا مسطح از چهابهار تا چین، و تا حد زیادی آماده بهره‌بردای و نیازمند سرمایه‌گذاری یک دهم آن پروژه به هیچ وجه قابل توجیه نیست. بخش جاده‌ای آن تا حد زیادی موجود است و تنها نیاز به ارتقای سطح سرویس داد و بخش ریلی آن نیز تا حد زیادی اجرا شده است. تنها چیزی که این پروژه را با معنی می کند، دور زدن ایران است.

در همان موقع من به چینی‌ها پیشنهاد کردم که شما بیایید روی این پروژه سرمایه گذاری کنید و اگر می‌خواهید وارد خاک افغانستان شوید، از طریق خواف-هرات و سپس تاجیکستان و قرقیزستان اقدام نمایید که کمترین هزینه را دارد. به قرقیزستان رفتم و با رییس جمهور آنجا صحبت کردم. ایشان گفت من نیز موضوع را با چینی‌ها طرح خواهم کرد. قرقیزها به‌شدت نیازمند این کریدور بودند. همین پیشنهاد را با تاجیک‌ها نیز در میان گذاشتم. چندین مکاتبه انجام دادم. لیکن، دریغ از کوچکترین پاسخ. معلوم بود که آنها تصمیم گرفته‌اند ایران را دور بزنند، تا از حیث استراتژیک هیچ گونه وابستگی به ایران برای اتصال به دریای عمان و خلیج فارس نداشته باشند.

۲. پروژه برقی کردن راه آهن نهران-مشهد را با هدف سرعت ۲۰۰کیلومتر در ساعت و با ظرفیت حدود ۴۰مییون مسافر در سال با مبلغی در حدود ۲میلیارد دلار قطعی کردم. در سفری که آقای شی چین پینگ به تهران داشت، تنها قراردادی که امضا شد، همین یک قرارداد بود که خود او هم قبل از سفرش به تهران بر آن تاکید کرده بود که می‌خواهم این قرارداد در حضورمن امضا شود.

دقت کنید، قرار داد. نه یادداشت تفاهم. قرارداد یعنی همه مذاکرات در باره مسیر، مشخصات فنی، قیمت و جزئیات به نتجه رسیده و همه چیز قطعی شده و دو طرف متعهد به اجرای پروژه شده‌بودند. پس از آن ما می بایست ۱۵% مبلغ پروژه را به صندوق پروژه تودیع کنیم. علیرغم تنگنای ارزی دولت، با هماهنگی مجلس شورای اسلامی، بلا فاصله این کار انجام شد و امروز که این مطلب را می‌نویسم، این مبلغ در صندوق پروژه موجود است. یعنی چیزی در حدود ۳۰۰میلیون دلار. برای شروع فعالیت، طرف چینی می‌بایست یک ضمانتنامه پیش‌پرداخت به طرف ایرانی می‌داد تا قرارداد فعال گردد. ضمانتنامه پیش‌پرداخت کمترین ریسک را دارد. چون در برابر آن، طرف قرارداد کل مبلغ را برداشت می‌کند. از آن تاریخ تا کنون، هنوز چینی‌ها این ضمانتنامه را در اختیار طرف ایرانی قرار نداده‌اند و قراداد امضا شده متوقف است.

وقتی که حضرات سیاست نگاه به شرق را مطرح کردند، من در موقع مسئولیت نبودم. لیکن، به دلیل وظیفه ملی از تعدادی از دوستان که فکر می‌کردم در تصمیم‌گیری‌ها و یا دستِ کم در توجیه قضایا موثرند از جمله آقایان مصباحی مقدم، احمد توکلی و مرتضی نبوی وقت گرفتم و خدمتشان رسیم و گفتم، داستان از این قرار است. این اتکا به چین، امری موهوم است. لیکن، گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من/آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.

و امروز باید شاهد پرده افتادن از چنین سیاستی باشیم.

 

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=12668

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.