دیدبان مسجدسلیمان : نمایندگان مجلس انقلابی یازدهم که با شعار شفافیت، پاکدستی و مبارزه با فساد پا به میدان رقابت بیرقیب انتخابات مجلس یازدهم گذاشتند، حالا قرار است خودروی ۶۰۰ میلیونی را به نصف قیمت بازار و بهطور اقساطی دریافت کنند.
قائلهای که با توییت یکی از نمایندگان مجلس وقتی علنی شد که روحالله ایزدخواه، نماینده تهران در یک پست اینستاگرامی با انتشار تصویری از یک خودرو دناپلاس اتوماتیک خبر داد که این خودرو قرار است، خودروی نمایندگان متقاضی باشد. اگرچه او درپی بالا گرفتن واکنشها به این پست اینستاگرامی، با انتشار نامه خود به معاون اجرایی رییس مجلس، انصرافش از دریافت خودرو را اعلام کرد اما این پایان ماجرا نبود.
چه آنکه ظاهرا برای برخی نمایندگان، این خودروی ۶۰۰ میلیون تومانی کافی نبوده و هستند نمایندگانی که بهاصطلاح «شاسیبلند» میخواهند. لطفالله سیاهکلی، نماینده این روزهای قزوین در مجلس دیروز با بیان اینکه «نمایندههای دوره قبل، خودروی شاسیبلند گرفتند»، گفته که «من برای رفتن به مناطق کوهستانی و روستایی شاسیبلند میخواهم؛ اگر این ماشین را بفروشم با ۴۰۰ میلیون تومان اضافه هم نمیشود شاسیبلند خرید.»
این البته تنها اعتراض آقای نماینده نبوده و او همچنین گفته که «ما از جیب خودمان ماشین میخریم و طول ۴ سال این ماشین اسقاط میشود؛ آیا این درست است که این هزینه از جیب من نماینده پرداخت شود!»
نماینده مردم قزوین در مجلس یازدهم که با ایلنا به گفتوگو نشسته، همچنین گفته که «مردم باید مدافع نمایندگان باشند و بگویند این نماینده سرش کلاه رفته؛ چرا باید هم پول بدهد و هم فحش بخورد و هم ماشیناش پس از ۴ سال مستهلک شود!»
این نماینده اصولگرا در شرح علت نارضایتی اش گفته حتی اگر این ماشینها با ۵۰ میلیون تومان هم در اختیار نمایندگان قرار میگرفت، باز نماینده متضرر میشد؛ چراکه بهگفته او، باید همه هزینهها شامل بنزین، هزینه تعمیر و نگهداری و افت ماشین را نماینده بپردازد و پس از ۴ سال هم ماشین اسقاط شود.
در شرایطی که این نماینده مجلس، گرفتن ماشین به قیمت نصف بازار و به شکل اقساطی را نه امتیاز که به ضرر خود میداند و حتی درخواست ماشین شاسیبلند دارد، سخنگوی هیات رییسه مجلس با ادعایی عجیب گفته که خودروهای تهیه شده به نام مجلس شمارهگذاری شدهاند.
محمدحسین فرهنگی البته در ادامه اذعان کرده که این خودروها بهدلیل استهلاک بالا، پس از پایان دوره هم به درد مجلس نمیخورند.
حال آنکه ایزدخواه، دیگر نماینده اصولگرای مجلس پیش از این، به مردم گزارش داده بود که ۳ نوع واگذاری خودرو درنظر گرفته شده بود و یکی از آن موارد، شمارهگذاری خودرو به نام مجلس و بازگرداندن آن به پارلمان، بعد از پایان دوره نمایندگی بوده و نمایندگان در این صورت میتوانند خودروی دنا اتوماتیک را به قیمت نصف بازار و بهشکل اقساط ۳ماهه بهصورت شخصی خریداری کرده و یک سال پس از پایان پرداخت اقساط بفروشند.
با این وجود، درپی انتقادهای جدی که ازسوی برخی مسوولان و افکار عمومی متوجه این اقدام عجیب در مجلس یازدهم شد که مصداق روشنی از توزیع رانت در «خانه ملت» است علاوه بر روحالله ایزدخواه که به نحوی نخستین کسی بود که ماجرای «دنای رانتی» را فاش کرد، غلامرضا منتظری، نایب رییس کمیسیون فرهنگی هم از دریافت آن انصراف داده است.
همچنین احمدحسین فلاحی، نماینده همدان با اعلام اینکه درخواست دریافت خودرویی از مجلس نداشته و از خودروی شخصی استفاده میکند، خواستار تحقیق و تفحص دقیق از تامین مواد اولیه تا قیمت تمام شده تولیدات شرکتهای خودروسازی شده تا حالا که سازوکار واگذاری خودرو به نمایندگان شفاف نیست شاید مشخص شود که آیا دناپلاس و دیگر خودروهای داخلی، ارزش این چند صد میلیون تومان بیزبان را دارند یا نه!
باسلام ودرود وخسته نباشی.آیا این بودمجلس انقلابی؟این واقعا رانت هست ونمایندگان بااینکارپشت به ادعاها وشعارها خوددادندو دیو های سایپاوایران خودرو روبیشترحمایت کردند.