یورونیوز در مقدمهی مصاحبهای با یرواند آبراهامیان، تاریخ پژوه و استاد دانشگاه نیویورک نوشت: با آغاز جنبش زن، زندگی، آزادی و گسترش اعتراضات به شهرهای مختلف ایران، بسیاری از مخالفین جموری اسلامی امیدوار بودند که در نتیجه این جنبش که با خواستههایی برای احقاق حقوق بنیادین زنان آغاز شد، حکومت تسلیم شود و عمر جمهوری اسلامی به سر برسد. با این حال پس از گذشت چندین ماه پر آشوب و پر تلاطم در فضای سیاسی-اجتماعی ایران، به نظر میرسد سال ۱۴۰۱ در حالی به پایان میرسد که دستکم دیگر خبری از تظاهرات گسترده خیابانی نیست و اعتراضات به صورتی بسیار پراکنده در مقایسه با آنچه در فصل پاییز اتفاق افتاد، مشاهده میشود.
اما چرا دستکم تا به امروز، نتیجهای متفاوت با انتظار طرفداران این جنبش و مخالفان جمهوری اسلامی رقم خورده است؟ آیا باید این جنبش را پایان یافته ارزیابی کرد یا این سکوت، آتشی زیر خاکستر خواهد بود تا بار دیگر خشم عمومی نسبت به جمهوری اسلامی فوران کند؟
برای یافتن پاسخ این پرسشها و انجام یک مقایسه تاریخی به سراغ یرواند آبراهامیان، استاد دانشگاه نیویورک رفتیم تا نظرات او را در این خصوص جویا شویم. آقای آبراهامیان که یکی از بزرگترین تاریخشناسان ایران به شمار میرود و کتاب «ایران بین دو انقلاب» او سالها به عنوان منابع کنکور کارشناسی ارشد گرایشهای مختلف رشته علوم سیاسی شناخته میشد، بر این باور است که شرایط کنونی در ایران قابل مقایسه با روندهایی که به فروپاشی رژیم محمدرضا شاه انجامید، نیست.
به باور او، جمهوری اسلامی هنوز [درصدی] مشروعیت دارد در حالیکه رژیم شاه دیگر مشروعیتی برایش باقی نمانده بود. او معتقد است در صورتی که اتفاق غیرمنتظره و عجیبی رخ ندهد، خبری از فروپاشی جمهوری اسلامی نخواهد بود و استمرار تقابل میان مردم معترض و حکومت به چندقطبی شدن هرچه بیشتر فضای جامعه منجر میشود.
در ادامه گفتگو با یرواند آبراهامیان، تاریخدان و استاد دانشگاه نیویورک آمریکا را میخوانید:
پس از گذشت چند ماه از زمان آغاز اعتراضات در ایران، حالا به نظر میرسد دیگر از تظاهرات خیابانی خبری نیست. چه اتفاقی افتاد که جنبش «زن زندگی، آزادی» که بسیاری امیدوار بودند به فروپاشی جمهوری اسلامی بینجامد، حالا اینجاست؟
یرواند آبراهامیان: «من فکر میکنم در مورد اعتراضات در ایران یا آنطور که من آنها را شورش مینامم، انتظارات اغراقآمیز یا خوشبینانهای ایجاد شد که این شورشها به انقلاب منجر میشود. اما اگر از لحاظ تاریخی بررسی کنید، از قرن هفدهم و انقلاب انگلستان، شورشهای بسیاری بودهاند که تنها تعداد محدودی از آنها به انقلاب منجر شده است. ضمن اینکه در مورد نحوه استفاده از کلمه انقلاب هم اشتباهاتی وجود دارد و گاهی برخی از شورشها را به غلط انقلاب مینامند. یا در مثالی دیگر همه از «انقلاب آمریکا» سخن میگویند در حالیکه استقلال از یک قدرت استعماری که نامش انقلاب نیست. در مورد دیگری کسانی که کودتا کردهاند برای جلب مشروعیت و سرپوش نهادن بر کاری که انجام دادهاند، کودتای خود را انقلاب مینامند. انقلاب به فرآیندی گفته میشود که یک قیام عمومی از پایین صورت گرفته و رژیم را سرنگون میکند. با این توصیفها آنچه در سال ۱۹۷۹ در ایران رخ داد یک انقلاب واقعی بود. به همین دلیل مردم انتظار داشتند و امیدوار بودند که این قیام اخیر هم در کشور به همان نتیجه منتهی شود.
در خصوص بزرگنمایی که به آن اشاره کردم، مسئله به تفسیر نادرست و شاید هم امید برای وقوع این اتفاق مربوط میشود. مردمی که در خیابانهای ایران حضور داشتند امیدوار بودند که همان اتفاقات سال ۱۹۷۹ بار دیگر رخ دهد اما مسئله این است که حکومت شاه هیچ مشروعیتی نداشت و این مشکل اصلی رژیم او بود.»
هیچ نشانهای مبنی بر اینکه [دولت] به سمت فروپاشی برود، نداریم
یعنی شما معتقدید که جمهوری اسلامی هنوز مشروعیت دارد؟ چون بسیاری بر این باورند همین حالا هم دیگر مشروعیتی برای حکومت ایران باقی نمانده است.
یرواند آبراهامیان: «بله من فکر میکنم هنوز جمهوری اسلامی تا حدودی مشروعیت دارد. البته این رقم در طول ۲۰ سال گذشته به صورت مداوم کمتر شده است چراکه انتخابات بیمعنیتر شده، اصلاحطلبان به حاشیه رانده شدهاند و اوضاع اقتصاد هم ناامیدکنندهتر شده است. در نتیجه نارضایتی عمومی زیادی در کشور وجود دارد و [دولت] بطور واضحی بین مردم محبوب نیست اما آنها هنوز هم مشروعیت دارند. [این شرایط] برای سرنگونی کافی نیست. ما هیچ نشانهای مبنی بر اینکه [دولت] به سمت فروپاشی برود، نداریم. من فکر میکنم هنوز [بخشی از] جامعه از [دولت] حمایت میکنند.»
اما همانطور که شما اشاره کردید مشارکت در انتخاباتها در دهههای اخیر کم و کمتر شده است. آیا فکر نمیکنید همین مسئله نشانهای از این باشد که جمهوری اسلامی دیگر مشروعیتی نزد مردم ندارد؟
یرواند آبراهامیان: «ببینید تا زمانی که تا اندازهای آزادی عمل وجود داشت و مردم میتوانستند در انتخابات مثلا بین روحانی و محافظهکاران یا حتی پیشتر بین خاتمی، اصلاحطلبان و محافظهکاران گزینههای خود را انتخاب کنند، مشارکت حدود ۸۰ درصد بود که این عدد قابل توجه و یک دستاورد به شمار میفت. آنها به همین مسئله استناد میکردند که بگویند مشروعیت دارند. اما در آخرین انتخابات میزان مشارکت کمتر از ۴۰ درصد بود و این عدد در تهران حتی کمتر. در نتیجه مردم با مشارکت نکردن در انتخابات نارضایتی خود را نشان دادند. با این حال مشکلی که دارد یک مسئله دائمی است و قرار نیست از بین برود. مشکل تنها مطالبات انقلابی نیست بلکه مسئله گفتمان است.
بگذارید مثالی برای شما بزنم؛ میشل فوکو به دلیل چیزهای تحسینآمیزی که در خصوص انقلاب ۱۹۷۹ گفته در ایران محبوب است؛ بخش اصلی تحلیل او گفتمان سیاسی است. اگر از گفتمان تحلیلی فوکو استفاده کنید، در حال حاضر گفتمان جامعه و [دولت] کاملا از یکدیگر جدا شدهاند. آنها با زبانهای مختلفی حرف میزنند؛ [یکی از ادبیات مذهبی سخن میگوید اما دیگری از حقوق انسانها، آزادی، برابری و حقوق زنان] میگوید. اینها کاملا گفتمان متفاوتی از انقلاب ۵۷ و گفتمان [موجود] است. […].»
شما میگویید که که این مشکل حل شدنی نیست. در گفتگوهای پیشین خود هم به «تقابل مستمر میان جمهوری اسلامی و مخالفان» اشاره کردید. تقابلی که به نظر شما بطور فرسایشی ادامه خواهد یافت. این روند چگونه میتواند به سود یکی از طرفین تغییر کند؟
یرواند آبراهامیان: «من فکر میکنم تنها راه [دولت] این است که که به سمت موضعی شبیه به آنچه در دوران خاتمی شاهدش بودیم حرکت کند. بدون اینکه رسما پذیرش آنرا اعلام کند به سمت آنچه به اصطلاح «عصر روشنگری» گفته میشود حرکت کند.
خاتمی اساسا به ایدههای روشنگری نزدیک میشد اما در عین حال میدانست که خط قرمزی که نباید از آن عبور کند همان «مشروعیت قدرت الهی» است. اما در عین حال من کسی را نمیبینم که بتواند یا حتی بخواهد این کار را انجام دهد. خاتمی دوباره به حاشیه رانده شده است و از دیگر کسانی که در صحنه حضور دارند هم چنین چیزی مشاهده نمیشود.»
ببینید تا زمانی که تا اندازهای آزادی عمل وجود داشت و مردم میتوانستند در انتخابات مثلا بین روحانی و محافظهکاران یا حتی پیشتر بین خاتمی، اصلاحطلبان و محافظهکاران گزینههای خود را انتخاب کنند
خواستهی مردم حجاب اختیاری، برابری، اقتصاد بهتر و آموزش است
اما به نظر میرسد حتی در صورتی که آماده باشند چنین نقش و جایگاهی را به خاتمی یا حتی نسل جوانتر اصلاح طلبان بدهند، مردم دیگر حاضر نیستند اصلاح طلبان را بپذیرند. به نظر میرسد به دلیل تجربیاتی که در دهههای اخیر مشاهده شده و امیدهایی که به سراب تبدیل شده، بخش قابل توجهی از جامعه دیگر به اصلاحطلبان اعتماد ندارند.
یرواند آبراهامیان: «من فکر میکنم باید به خواستههای مردم توجه کرد، آنها به دنبال چیزهایی چون اختیاری شدن حجاب، برابری، اقتصاد بهتر و آموزش هستند. اگر [دولت] بتواند اینها را به مردم بدهد، من مطمئن نیستم که جامعه بخواهد برای داشتن یک حکومت سکولار هزینه یک انقلاب دیگر را بپردازد.
میشود جامعهای داشت که بدون اینکه اسمش سکولار باشد، در حقیقت اینگونه عمل کند، مشابه آن چیزی که بازرگان در اوایل انقلاب به دنبال آن بود…. به نظر من این میتواند برای بیشتر مردم قابل پذیرش باشد اما باز هم باید بگویم که [وضع موجود] نمیبینم که افرادی آماده چنین چیزی باشند.»
دیگر شاه به عنوان یک قصاب در نظر گرفته میشد
اما آیا ما به مرحلهای نرسیدیم که حتی اگر جمهوری اسلامی تمام این اقدامات را انجام دهد، باز هم مردم به چیزی جز فروپاشی راضی نشوند؟ مشابه سخنرانی معروف شاه پیش از وقوع انقلاب، وقتی که حاضر شد تن به اصلاحات بدهند اما دیگر مردم پذیرای آن نبودند.
یرواند آبراهامیان: «ببینید حتی شاه هم این فرصت را داشت که با انجام مصالحههای واقعی از وقوع آن اتفاقات غیرقابل پیشبینی جلوگیری کند. اگر در سال ۱۹۷۸ شاه حاضر میشد برخی امتیازات را بدهد و مثلا اختیارات ارتش را به تیمسار جم میداد شاید از آن اتفاقات جلوگیری میشد. اما او این کار را نکرد چراکه اعطای این امتیازات را به معنای کاهش اختیارات خود میدانست. پس از آن هم اتفاقات غیرقابل پیشبینی رخ داد و رژیم را از هم گسست. مثلا حادثه آتشسوزی در آبادان رخ داد که مردم ساواک را در آن مقصر میدانستند در حالی که ساواک در آن نقشی نداشت. اما این باعث شد که مردم به این نتیجه برسند که نمیشود با این رژیم ادامه داد چراکه زنان و کودکان را در آتش سوزانده. سپس حادثه میدان ژاله رخ داد که ۶۲ نفر کشته شدند اما شایعات این بود که ۹۰۰ نفر در آنجا کشته شدهاند و اینها شرایط را برای کسانی چون شریعتمداری غیرممکن ساخت که با شاه مذاکره کنند. چرا که دیگر شاه به عنوان یک قصاب در نظر گرفته میشد.
این رخدادها شرایط چندقطبی را در جامعه تشدید میکند و ممکن است رخ دادن چنین اتفاقات غیرقابل پیشبینی به سقوط منجر شود اما بدون این بلایا و رخدادهای غیرقابل پیشبینی من فکر نمیکنم که جمهوری اسلامی سقوط کند. جمهوری اسلامی صرفا به خاطر تحریمهای آمریکا سقوط نمیکند یا این تصور که دیاسپورای ایرانیها فکر میکند واشنگتن از [دولت ایران] حمایت میکند و اگر به این حمایتها خاتمه دهد، جمهوری اسلامی سقوط خواهد کرد بیشتر شبیه «لا لا لند» است.»
شاه دیگر نمیتوانست از مشروعیت سخن بگوید
اما گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی معتقدند که آرام شدن نسبی اعتراضات در یک روند انقلابی عادی است. ممکن است مردم خشمگین دوباره پس از مدتی به خیابانها بازگردند و روند سقوط را تسریع بخشند. آیا میتوان شرایط امروز را با مقطعی پیش از انقلاب ۵۷ مقایسه کرد؟
یرواند آبراهامیان: «خیر. چون همچنان مسئله مشروعیت است. شاه در ۲۸ خرداد مجبور شد از نیروهای خارجی برای ادامه حکومت خود استفاده کند در نتیجه دیگر نمیتوانست از مشروعیت سخن بگوید. اما در مورد جمهوری اسلامی هنوز [بخشی از مردم] مشروعیت [دولت] را قبول دارند ضمن اینکه هیچ نشانهای مبنی بر ریزش در سپاه پاسداران وجود ندارد ….»
«همچنان جایگاه روحانیت را محترم میشمارند»
شما به مشروعیت مذهبی در ایران اشاره کردید اما در جنبش اخیر ما شاهد این بودیم که اتفاقا حملاتی به روحانیون صورت گرفت. از جنبش عمامه پراکنی گرفته تا حملات لفظی و فیزیکی که علیه روحانیت شیعه در ایران صورت گرفت. آیا این به معنای پایان تقدس روحانیت شیعه در ایران مدرن نیست؟
یرواند آبراهامیان: «خیر من این طور فکر نمیکنم. این قبلا هم بوده است. من به یاد دارم که مثلا ۲۰ سال قبل هم مثلا [تاکسیهایی]، در خیابانها روحانیون را سوار نمیکردند. همواره شاخصهایی در تاریخ ایران بوده که این نگاه نسبت به روحانیون وجود داشته است. از صادق هدایت گرفته که شما نمیتوانید هیچ کسی را ضد روحانیتتر از او پیدا کنید یا مثلا احمد کسروی. با این حال همچنان رابطهای میان بخشی از جوامع محلی و روحانیت وجود دارد که جایگاه روحانیت را محترم میشمارند و برای آن ارزش قائل هستند و من فکر نمیکنم این از بین برود.»
نهادهای بازار همچنان از [دولت] حمایت میکنند
شما در گفتگوهای قبلی خود توضیح دادید که قشر خاکستری همچنان به اعتراضات نپیوسته و سکوت پیشه کرده است. به نظر شما چه عواملی میتواند این گروه را به جمع معترضان اضافه کند؟
یرواند آبراهامیان: «جنبش تاکنون یک اعتراض تودهای بوده اما از نظر سازماندهی این اعتراضات هنوز به صورت یک جنبش منسجم در نیامده است. به عنوان مثال در انقلاب ۱۹۷۹ اعتصابهای عمومی داشتیم. بعد از حادثه میدان ژاله تقریبا کل اقتصاد کشور متوقف شد. کارگران صنعت نفت پیشقدم بودند و سایر بخشها هم به آن پیوستند. بازار نیز بخشی از این اعتصابها بود. اما تاکنون تنها اعتراضاتی در بخشی از اتحادیههای کارگری داشتیم. در بخشی از بازار به ویژه در کردستان و بلوچستان اعتصابهایی داشتیم اما شما این را در بازار بزرگ اصفهان، تهران یا مشهد نداشتید. من اطلاعات مستقیمی ندارم اما گمانم این است که بازار کاملا چند دسته شده است. به نظر میرسد نارضایتی زیادی وجود دارد اما نهادهای بازار همچنان از [دولت] حمایت میکنند. ضمن اینکه بسیاری از بازاریان در پس انقلاب توانستهاند وضعیت اقتصادی مناسبی برای خود دست و پا کنند و مثلا کسی که قبلا یک مغازه کوچک در بازار داشته حالا روی صندلی هیئت مدیره شرکت پتروشیمی نشسته است. به صورت کلی هنوز بخشی از خرده بورژوازی وجود دارد که از نظر اقتصادی به [دولت] وابسته است.»
آبراهامیان دربارهی ساماندهی و رهبری معترضان گفت: سازماندهی چیز مهمی است اما نه رهبری. من سازماندهی در اعتراضات ایران نمیبینم. شاید برخی انجمنها و اتحادیهها وجود داشته باشند اما یک شبکه سازماندهی شده اپوزیسیونی نیست.
او در پاسخ به سوالی دربارهی رضا پهلوی گفت: من فکر میکنم حضور شاهزاده جوان یا هر چیز دیگری که میتوان اسمش را گذاشت به عنوان رهبر، باعث تضعیف اعتراضات و تقویت [جمهوری اسلامی] خواهد شد. چراکه مردم خواهند پرسید اعتبار دموکراتیک و سکولار او از کجا آمده؟ من مطمئن نیستم که مردم به صرف بیان گفتههایی چون مدارا با مخالفان یا پافشاری بر فرآیند انتخابی و رای مردم، چنین چیزهایی را بپذیرند.