دیدبان مسجدسلیمان: مصطفی محمدی سرپرست مرکز فوریت های پزشکی و درمانی، سی ساله ، یک مدیر جوان مسجدسلیمانی است که در سوابق کاری خود یک سال مدیر اجرایی یکی از مراکز بهداشت آخر آسفالت اهواز و پنج سال بعنوان مسئول بهبود کیفیت و اعتبار بخشی بیمارستان ۲۲ بهمن را دارد. وی دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی بوده و از اوایل شهریور ماه سال جاری به عنوان سرپرست مرکز فوریتهای پزشکی و درمانی شهرستان مسجدسلیمان منصوب شده است.
متن مصاحبه ایشان با پایگاه خبری دیدبان مسجدسلیمان بدین شرح است :
جناب محمدی تعریف وظیفه اورژانس چیست و زیرمجموعه کدام سازمان یا وزارتخانه است؟
اصلی ترین وظیفه اورژانس، ارائه خدمات اورژانسی (فوری) خارج از بیمارستان در کمترین زمان ممکن به مردم می باشد. این سازمان زیر نظر شبکه بهداشت و درمان فعالیت می کند و همچنین زیر مجموعه مرکز فوریت های پزشکی استان نیز می باشد که برنامه ریزی ، هماهنگی و پشتیبانی لازم را انجام میدهند.
ساختار سازمانی اورژانس به چه صورت است و چه تعداد پایگاه اورژانس دارید؟
این سازمان در مسجدسلیمان ۳۸ نفر پرسنل دارد که شامل تکنسین، امدادگر و اپراتور بوده و دارای ۵ پایگاه شهری و جاده ای هستیم. پایگاه شهری یکم واقع در دره اشکفت، پایگاه دوم شهری واقع در فلکه بانک ملی و پایگاه سوم واقع در بیمارستان قدیم ۲۲ بهمن است. پایگاه گلگیر و دوراهی لالی نیز بعنوان پایگاه های جاده ای لحاظ میگردند. هر پایگاه مجهز به یک دستگاه آمبولانس بوده و یکی از مشکلات ما نبود خودروی آمبولانس پشتیبان در پایگاه هاست.
آیا سطح کمی تجهیزات با استانداردهای کشور تناسبی دارد؟
از نظر کشوری در سطح نسبتا مناسبی هستیم. اما بدلیل طویل بودن مسجدسلیمان و هرازگاهی تنگی معابر، مشکلاتی در خدمت رسانی به چشم میخورد. همچنین فرسودگی و قدیمی بودن برخی امبولانس ها از مشکلات ما و استان میباشد. تعدادی از آمبولانس های ما در اهواز در مراحل تعمیرات هستند که اگر به ناوگان ما اضافه شوند خدمات بهتری میسر میگردد.
روال دریافت خدمات در اورژانس توسط همشهریان به چه صورت است؟
مردم عزیز میتوانند با شماره مستقیم ۱۱۵ تماس گرفته و با توجه به حوادث و بیماریهای مختلف از جمله بیماریهای قلبی و تنفسی ، تصادفات و … ضمن بیان شرح حال، از خدمات امداد و نجات اورژانس ۱۱۵ بصورت رایگان بهرهمند شوند.
متوسط زمان طلایی برای رسیدن اکیپ اورژانس در مسجدسلیمان چقدر است؟
زمان طلایی(Golden Time) جهت حرکت اکیپ اورژانس از پایگاه ها کمتر ۳ دقیقه است . زمان رسیدن اکیپ اورژانس ۱۱۵ به محل فوریت بستگی به عوامل مختلفی از جمله ترافیک ، فاصله پایگاه تا محل فوریت، ارائه ادرس دقیق به اپراتور و … دارد . اما همکاران ما در تلاش هستند این زمان را کاهش دهند و در کمترین زمان خود را به محل مورد نظر برسانند .
در خصوص محدوده اورژانس شهری و جاده ای در مسجدسلیمان توضیح دهید.
همانطور که میدانید اورژانس باید کل شهر را پوشش دهد که این محدوده شهری است. از خروجی شهر تا شهر عنبر و از مسیر جاده اهواز تا پل روستای بتوند در محدوده اورژانس جاده ای هستند. همچنین از سمت گلگیر تا پل سی میلی در محدوده جاده ای ماست. هرچند برخی مواقع و با توجه به اضطرار بنا به مسئولیت حرفه ای و ذاتی فوریت های پزشکی از حوزه تعریف شده مان فراتر هم رفته ایم و گاها خدماتی به شهرهای مجاور نیز داشته ایم.
متوسط ماموریت در ماه برای سال ۹۹ چقدر است؟
بطور متوسط در سال جاری ماهیانه حدود ۴۰۰ ماموریت داشته ایم. این تعداد شامل انتقال به بیمارستان، درمان در محل ، لغو ماموریت ، فوت در محل و … می باشد . در زمینه اعزام بین بیمارستانی چون ما اورژانس پیش بیمارستانی محسوب میشویم این امر بر عهده خود همکاران بیمارستان ها میباشد. اما هماهنگی با استان برای اعزام بیمار با بالگرد با مرکز فوریتهای پزشکی شهرستان است. در ۴ماهه اخیر ۵ مورد اعزام با بالگرد در جهت تسریع خدمات رسانی به همشهریان صورت گرفت.
برنامه های در دست اقدام برای توسعه و افزایش خدمات اورژانس در شهرستان کدامند؟
احداث ۳ پایگاه در مناطق نفتک، شیخ مندنی و جریک، تعمیر و افزایش تعداد آمبولانس ها و افزایش امکانات ساختاری و رفاهی برای پرسنل به منظور ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات، برنامه ریزی جهت افزایش سطح علمی همکاران از جمله برنامه های در دست اقدام است.
و سخن آخر؟
با توجه به عام المنفعه بودن خدمات مراکز فوریتهای پزشکی برای عموم شهروندان لزوم جذب اعتبارات از خیّرین و تهیه امکانات رفاهی بسیار حائز اهمیت است. همچنین کمک و همکاری برخی نهادها، سازمانها و شرکتها در شهرستان میتواند از حجم مشکلات ما بکاهد. همچنین زیر ساختهای ساختمانی و ابنیه ای میتواند به توسعه این سازمان کمک نماید.
ضمن تشکر از حسن همکاری همشهریان عزیز موضوع بعدی فرهنگ استفاده از خدمات فوریتهای پزشکی و درمانی است. شهروندان عزیز با اجتناب از تماسهای غیرضروری میتوانند به ارائه خدمات به کسانی که نیاز اساسی دارند کمک شایانی نمایند.