تاریخ : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳ 22 جماد أول 1446 Saturday, 23 November , 2024

آخرین اخبار

گروه های سیاسی و الیت ها اجازه دهند استاندار توانمندخوزستان با هدف توسعه استان ساختار مدیریتی را اصلاح نماید فرخ ناصری کریموند مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب شد تحلیلی بر یک رخداد و تجلیلی از یک شریفمرد امداد به قلم د.عماد هلالی حاج عباس عربی نماد برتر منزلت مردمی غلامرضا جلیلی نیا رئیس ستاد یاران دکتر پزشکیان در استان خوزستان: دولت نشان داد به خوزستان نگاه ویژه دارد انتخاب استاندار خوزستان و چالش های پیش رو مسابقات آمادگی جسمانی قهرمانی استان خوزستان و انتخابی دومین المپیاد کشوری در اهواز برگزار شد رویکردهای گزینش استاندار (پی آمدهای رویکرد قومی ) رویکردهای گزینش استاندار ( با تاکید بر رویکرد قومی ) «زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد مسجدسلیمان میزبان مسابقات شطرنج سریع (رپید) خواهد بود آگهی استخدام شرکت پتروشیمی مارون لزوم نقش پذیری جوانان در جریان های اجتماعی، توسعه و نظام مدیریت جدید استان خوزستان آغاز پذیرش دانشجوی بدون کنکور در مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق خوزستان سخنی چند با جناب اقای رئیس جمهور پزشکیان! سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز: درخشش دانش آموزان آموزش وپرورش ناحیه ۴ اهواز، با کسب ۳۴ رتبه زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری آیا خوزستان نیازمند استاندار توسعه گراست ؟! سرباز کردن زخم کهنه کارکنان رسمی استخدامی سال ۱۳۹۲صنعت نفت حمید بورد، گزینه مطلوب کارکنان نفت و تصمیم گیر بزرگ برای انتخاب مدیران نفتی یک مدیر اجرایی خوزستانی، استاندار جدید خوزستان میشود؟؟ جنوبی های تکنوکرات، “هم نوا” با وزیر نفت

6
به قلم یونس رفیعی منجزی کارشناس ارشد جامعه شناسی

تکثرگرایی و توسعه سیاسی

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 2 دقیقه
  • کد خبر : 5534
  • 06 آبان 1399 - 10:39
تکثرگرایی و توسعه سیاسی

تکثرگرایی یعنی ترویج و تکثیر و پخش قدرت از طریق احزاب، سندیکاها، انجمن ها، نهادها و مطبوعات و رسانه ها.
این تکثیر و پخش در آزادی، با حمایت کامل قانون میسر میشود…

دیدبان مسجدسلیمان : تعریف موجز پلورالیسم، کثرت‌گرایی است. کثرت‌گرایی بدان معنی که دولتمردان در اداره کشور تنها نیستند، بلکه گروه های زیادی می توانند در اداره امور دخالت داشته و دولتمردان و تصمیم گیرندگان را مورد نقد قرار دهند.

تکثرگرایی یعنی ترویج و تکثیر و پخش قدرت از طریق احزاب، سندیکاها، انجمن ها، نهادها و مطبوعات و رسانه ها.

این تکثیر و پخش در آزادی، با حمایت کامل قانون میسر میشود.

در تکثرگرایی سیاسی، دولت همیشه رقیب هایی در پیش روی خود دارد که می توانند بااستفاده از ضعف ها و نارسایی و ناکارآمدی، چالش های جدی برای قوه ها خصوصا قوه مقننه و قضائیه ایجاد کنند. لذا این نهاد ها باید مراقب وعده ها و برنامه های مطرح شده خود باشند. زیرا کثرت گرایی اجازه پدیداری رقیب های سیاسی را ایجاد می کند. البته خود دولت نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در این میان فضای مجازی و رسانه های دیداری و شنیداری می توانند ابزار مهمی در پیشبرد زایش های کثرت گرایی باشند. انتقاداتی که به نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر دخالت در وظایف قوه مجریه در این فضا رسانه‌ای می شود؛ ناشی از همین گروه‌های تکثیر شده در کنار قدرت قوه مقننه و مجریه است.

آن هنگام که عزل و نصب ها از وظایف دولت و قوه مجریه خارج می شود یا اینکه قومگرایی روی می دهد گروه های تکثیر شده حساس می شود و در قالب نقدها، نسبت به این ضعف ها و دخالت ها شروع به فعالیت می کنند.

تکثر گروه های حزبی و تشکیلات سیاسی و همچنین اقوام دیگر به عنوان تکثر در ساخت ایلیاتی جامعه امروز در مناطقی با خواستگاه ایلی در مقابل هر تصمیم دولت و خصوصا نمایندگان مجلس واکنش نشان می دهد.

این واکنش ها تبعاتی دارد که بعدها می تواند اهرم فشار یا عامل بازدارنگی در تصمیمات آینده شود.

قوم گرایی یکی از این اقدامات مخرب است که می تواند نتایجی به دنبال داشته باشد.

که می توانیم از این اثرات به کاهش مقبولیت نمایندگان در جامعه اشاره کنیم و نمایندگانی که این حمایت چند بعدی را ازدست بدهد و تنها به حامیان عصبیت خونی خود اکتفا کند. این تک بعدی شدن می تواند برنامه های آینده نمایندگان را برای اعتماد مجدد به خطر اندازد.

نمایندگانی که در دوره خود از توجه به تکثرگرایی دوری کنند در تصمیمات خود با مقاومت جامعه مواجه خواهند شد.

نمایندگانی که به تکثرگرایی اعتقاد ندارند سبد آرا خود را عملا از دست می دهند و این سبب خواهد شد که در چالش های بعدی کار سختی پیش رو داشته باشند خصوصا اگر حضور حداکثری و میزان مشارکت بالا رود.

در بحث قوه مجریه دولت ها با اخذ تصمیمات یا وعده هایی که محقق نمی شوند سبب میشوند که احزاب رقیب از این فرصت بهترین استفاده را داشته باشند و دولت را در پیش برد برنامه های خود ناتوان و ضعیف معرفی کنند

احزاب با داشتن رسانه های حزبی یا اقوام با داشتن همبستگی عصبیت قومی میتوانند اهرمی برای رد یا تایید عملکرد دولتمردان یا مجلس نشین ها باشند.

پس می طلبد این نهاد ها توجه ای به وعده ها و برنامه های خود داشته باشند و با شفافیت در عملکرد خود با جامعه مدنی پیش بروند و از تمام ظرفیت های تکثر یافته جامعه استفاده کنند تا شاهد اعتماد مجدد دوباره جامعه به آنها باشند.

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=5534
  • نویسنده : یونس رفیعی منجزی
  • منبع : دیدبان مسجدسلیمان
  • بدون دیدگاه

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.